Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Ljusbord

5 kommentarer

Nu kommer en radda bilder på ett av blomborden som hör salen till. Fönsterbänkarna är minimala, inga krukor ryms då innanfönstren sitter i. Blombord var/är lösningen. Men nu står här mässingsstakar med stearinljus istället för krukväxter.


En vit liten duk med engelskt broderi  som jag köpt ligger på bordsskivan.


Ljuslågorna speglar sig dubbelt upp i de dubbla glasrutorna. Jag kan inte låta bli att njuta. Och fotografera. Allt är nytt men ändå känt och gammalt.


Bordet är av ek och hör ihop med äppelmöblemanget här. Ni ser de svällande fötterna nederst på bordsbenen. MrsUniversum säger bara en sak – rapsolja, dundermedlet för trämöbler som behöver fräschas upp. Mer om detta senare.


Jag fotar nyförälskat det ”nya” rummet. Hoppas ni står ut. Helhetsbilder är svårare att ta här i salen då det är mörka väggar och motljus från fönstren på dagen, mörkt överallt då natten faller på.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Ljusbord

  1. Det är så roligt att titta in till dig! Innanfönster hade vi i mitt barndomshem när jag var liten.
    Intressant att rapsolja är ett dundermedel för trä, det visste jag inte. ”Husmorstips” gillar jag!

    Gilla

  2. Tröttnar aldrig!! :-)

    Gilla

  3. Så vackert!

    Gilla

  4. Jättefint med både bord och mässingsljusstakar! En fundering, hur klarar ni er från imma mellan fönstren utan klisterremsor?

    Gilla

  5. Hej alla!
    Siv, rapsolja skriver jag mer om ganska snart. Jag har lärt något nytt.
    Annelie – vi har tätningsremsor på innanfönstren, placerade på samma sätt som man placerar tätningslister på kopplade bågar. Ytterbågarna tätas inte. Kanske kommer vi nästa säsong att bara använda vita Dixi pappersremsor trots att fönstren är målade i grönumbra. Vi får se. Detta med klisterremsor är ju det vanligaste under 1900-talet då innanfönster användes.

    Gilla

Tyck till om du vill!

