Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Ved

4 kommentarer

MrsUniversum har köpt boken VED. Allt om huggning, stapling och torkning – och vedeldningens själ  av Lars Mytting till Halvan i julklapp. Innan jag slog in den tjyvkikade jag lite. Den tar upp ved ur olika infallsvinklar. Provläs HÄR genom att klicka på bilden som dyker upp. Boken blir troligen julklapp till många flera därför var den slutsåld på flera ställen och andra upplagan nyss utkommen. Och eftersom ja förstår att Halvan sällan läser min blogg är det nog ingen risk att han ser detta före julafton ;-)

Minns mitt första trevande försök med bloggen och hur jag som MrsUniversum beskrev känslan av  Rikedom då vedboden var fylld. Känslan sitter i.

Senaste numret av Byggnadskultur, Svenska byggnadsvårdsföreningens tidskrift var också den mycket bra. Jag nästan sträckläste den i fredagskväll, samma dag den kom. Även det numret, nr 4/2012, handlar om ”Uppvärmning och eldstäder” med artiklar som ”Skorstenar och kanaler”, ”Murarens byxben”, ”Sektionsradiatorer och element”. Hur bra och intressant som helst. Tack för det Byggnadsvårdsföreningen! Nu har jag fått kunskap om skillnad mellan säckdragning (som är den benämning jag använt) och glidgjutning. Jag förnyar mitt medlemsskap förstås.

(En sak är jag dock inte ense om. Det står på sidan 8 att man skulle ha använt fetvadd mellan okopplade fönster vilket jag har svårt att ta till mej. Fönstervadd på rulle är inte detsamma som fetvadd. När jag var liten användes den gulaktiga fetvadden t ex som varmt omslag på sår och den vita, tunna fuktuppsugande fönstervadden användes mellan rutorna på vintern. Dessa typer av vadd är inte jämförbara. I Byggnadskultur visas den kritvita, tunt kardade och fuktuppsugande fönstervadden – inte den tjockare, gulaktiga, fuktavvisande fetvadden.)

 

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Ved

  1. Den boken är nog ett måste!

    Att känna att vedförådet är fullt ger frid i själen. Gärna snyggt staplat och allt ska tas till var

    Just nu blir där mycket rivningsved men att köra det som går att elda till tippen tar emot.
    Om inget annat kan det bli bra tändved.
    Långsiktigt ska det beställas bra ved tidigt på våren

    Gilla

  2. Bra julklappstips till någon av mina vedhuggare. Och ved verkar ju behövas med alla strömavbrott. Bra idé med digital-fika, har lagt upp en ny etikett FIKA.
    Ha bra fika-stunder med julkakor hälsar Birgitta!

    Gilla

  3. Älskar din blogg! Du bor precis som jag skulle vilja.. blir ju alldeles avundsjuk :) God Jul!

    Gilla

  4. Ved är grejen! Nej, men har man möjlighet är det en bra energikälla att använda. Vacker också. Tändved är nog så viktig vet alla som tänt brasor. Fast näver är bäst :-)
    Go-fika nära braskaminen kommer det att bli i jul och inte bara då, Birgitta.
    Tova, trevligt med glad respons! Jag har haft tur. I bakhuvudet har alltid funnits vetskapen om att stadslivet mitt inte ska vara för evigt :-) I norra Sverige finns många gamla timmerhus, så synd att människorna vill bo i söderut. Förhållandevis billiga är både tomter och hus däruppe. Kanske får man lite skog på köpet ;-)
    God Jul på er!!!

    Gilla

Tyck till om du vill!

