Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Dunkudde

2 kommentarer

Dunkuddar har funnits länge antar jag. Från början var det överklassens kuddar men med tiden  spred de sig neråt i samhällsklasserna. Nu kan man köpa en dunkudde för billiga pengar men dessvärre är dunen ofta plockade av levande fåglar vilket är plågsamt för dem och inget som ska uppmuntras.

Denna gamla innerkudde i Universumet började jag  sprätta upp men ändrade mej. Jag knöt ihop öppningen för att dunet inte ska virvla iväg. Nu förvaras den på kattvinden i väntan på att jag ska bestämma vad jag ska göra med den. Jag öppnar den och tar ett foto rakt ner i kuddvaret:


Dun var det. Men vilken sort? Kan det vara från gårdens egna höns? Eller från ejder? Gås?

Vet ni hur man fräschar upp en dunfyllning? Jo, man spättar upp kudden utomhus en vindstilla sommardag, tömmer dunet i en gammaldags tvättgryta med lock!, värmer upp litegrann genom att elda med ved under grytan, lyfter på locket och rör om några gånger, låter allt kallna och återfyller kuddvaret med de vitaliserade dunen som nu fått tillbaka sin spänst. Så har jag fått lära mej men aldrig genomfört det hela någon gång.

Tidigare skrev jag om kuddars fyllning med sticklump eller raffelstopp som också finns här i Universumet. Detta med textilier och allt runtikring är verkligen otroligt intressant tycker jag utan att ha stor kunskap om tekniker. Kuddar med gammal fyllning har ett alldeles eget utseende där de står eller ligger. Själv tycker jag det kan vara en inredningsdetalj lika viktig som något annat ;-)

Har ni sett Skogbonaden på Historiska museet med en kopia på plats i Skog i Hälsingland? Eller den ca 2 300 år gamla Gerumsmanteln, också den på Historiska museet? Eller Bockstensmannens medeltida klädsel på Hallands museum i Varbergs fästning.

Gissa vem som irrat runt i Eremitaget i Leningrad, nuvarande S:t Petersburg, för att få se Pazyryk-mattan. Och misslyckades med att hitta den. Jo jag. Visst borde jag åka tillbaka för att se den matta som ligger högst på min textila önskelista? Javisst borde jag det.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Dunkudde

  1. Och Överhogdalstapeten!

    Gilla

Tyck till om du vill!

