Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Takkronan

4 kommentarer

Ännu ett ting som fått komma in i värmen igen – takkronan från 30-talet som i många år suttit i salen. Förmodligen allt sedan fotogenlampan blev nermonterad. Snygg? Inte min stil om man säger så. Men jag har vant mej och salen är det rum vars möbler och inventarier ska bytas ut så lite som möjligt här på bottenvåningen. Så visst ska den upp igen.


Här ligger alla lösa delar putsade. Efter vistelsen på magasinet krävdes en ordentlig rengöring.


Alla lösa delar är borttagna, skelettet är dammsuget och därefter rengjort med våt trasa och diskmedel och bomullspinnarna Topz på pillriga ställen.


Underifrån ser man inte de elektriska sladdarna alls. Snäckformerna som håller glödlamorna är bara så klassiska…


…snörmakeriet likaså.


Tja, än är vi inte klara att sätta upp den så den får vänta på sin tur i vindsförrådet, insnurrad i tyg, för det finns ingenstans att hänga upp den än :-S

Det pappspända taket blev hur som helst väldigt bra med limfärgsmatt kritvit lyster efter ommålningen i helgen :-)

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Takkronan

  1. Härlig lampa. Om de är god smak eller inte vet jag inte men jag älskar dessa taklampor.
    Dessutom gillar jag när de har två ljuslägen. tycker det är praktiskt denna föregångare till dimmer.
    Kul när de är i så bra skick och ska hänga på platsen den förmodligen är köpt för.

    Roligt att den är så bra i skicket!

    Gilla

    • Ja det är toppen att den är i gott skick. Och är avsedd för kronströmställare – 2, 3 eller 5 lampor kan tändas. Har aldrig förr tänkt på att detta är dåtidens dimmer. Kul att du uppmärksammade mej på det, Hans.

      Gilla

  2. Lampan är ju minst sagt intressant. Vet inte riktigt om jag verkligen tycker om den men det är nog lättare att se när den faktiskt hänger någonstans. Alltid lika kul att titta in på din blogg och se roliga saker, tackar!

    Gilla

  3. På rätt plats är det maffigt med sådana lampor. Skulle inte passa hos mig, men på något vis så gillar jag stilkrockar också – så kanske…

    Gilla

Tyck till om du vill!

