Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

Begravning förr

4 kommentarer

Apropå Alla Helgons Dag. Se så elegant man kunde ta adjö av sina döda förr.

En öppen likvagn med tak och lambrekänger och många klassicistiska arkitekturdetaljer. Värdigt!
 Länkad bild

Okej, alla kördes inte till kyrkogården i en sådan här vagn spänd för häst men jag har på känn att döden respekterades mera förr. Gemene man vågade tala om den, visa den, sörja. Det tror jag var bra. För alla.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Begravning förr

  1. Ja, det har nog verkligen ändrats. Jag tänker också på bilderna man tog på sina döda familjemedlemmar. När slutade man göra det? Samtidigt som nästan alla hade en egen kamera hemma? För jag antar ju att den bilden man tog när personen dött ofta var just den enda bilden man hade och det var därför man passade på innan begravningen att iallafall lyckas få ett foto av personen..

    Gilla

    • Vilken svår fråga du ställer om att fotografera sina döda. Jag har sett foton av ateljéfotografer som kommit hem till sorgehuset och fotat. kan nog vara sent 1800-tal och framåt början av 1900-talet. Jag läser i den utmärkta ”Stora boken om familjebilder” av Björn Axel Johansson 2011 sid.118 att ”ännu en bit in på 1900-talet kunde avlidna fotograferas i sina kistor.” Men minst ett kort som levande brukade man också ta hos porträttfotografen. Låna boken på bibliotek, den är super!

      När kameran blev mer allmän togs privata bilder (har jag sett). Hur länge vet jag inte. Själv fotograferade jag min mor som död. De bilderna har jag gömt långtlångt ner i en låda för nästan alla anser numera att detta med foton av döda är makabert. Vilket inte jag tycker.
      Jag skulle önska att döden blev naturlig igen.

      Gilla

  2. Åh! Det här påminner mig om en bild jag har från när mormor och morfar precis hade träffats och blev tvugna att gå på begravning. Kistan lastades på en lastbil, översållad med kransar, blommor och buketter, för att transporteras till kyrkogården :)

    Gilla

Tyck till om du vill!

