Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Olika

11 kommentarer

Var nyss på en födelsedagsfest.

Där var åldrar från knappa 30 upp till nästan pensionär.  Samtalet böljade, mest behandlades bilar, tekniska prylar, musik samt villaboende. Jag förstod att 30-35 åringarna tyckte det var ok att (svenska) företag betalade mutor för att få sälja sina tekniska produkter i övriga världen. Det skapar arbetstillfällen här i landet för oss svenskar menade man. Och man måste självklart  ta seden dit man kommer – är mutor vanliga får svenska företag anpassa sig till det. Jag blev förfärad av resonemanget men sa inget. Jag orkar inte vara käringen mot strömmen även i detta fall. Också. Igen.  Det får räcka med att jag är underlig som bor i ett lutande gammalt hus som inte har villagräsmatta.

Att leva på aktiesparande syns vara det smartaste. Låta andra arbeta in pengar åt sig. Utan tanke på vad det innebär i förlängningen. Vi flyttar industrier utomlands för att få billig arbetskraft.  Aktieägarna får sitt. Hur länge ska utvecklingsländerna och Kina ställa upp med billig arbetskraft innan man säger nej? Och vägrar exploatering vars konsekvens är miljöförstöring. Vad händer då de säger nej?

Redan tidigare har det framkommit att man  självklart handlar man där det är billigast. Det vill säga på stormarknader utanför stadskärnorna. Förutom att det är billigt är det så lätt att parkera. Det innebär att stadens centrum och torg töms, centra dör ut. Vad innebär detta i förlängningen?

Ja inte är det lätt med de dubbla budskapen i köphysterins tidvarv:

Köp mera – BNP måste ständigt öka för att vår välfärd ska bestå.
Köp mindre – miljön klarar inte av vår konsumtion.

Jag känner mej gammal så in i märgen därför jag tror att de åsikter som kom fram är väldigt allmänna. Och jag omfattar dem inte.  Ta mej härifrån.


Fångad i en fälla.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

11 thoughts on “Olika

  1. Ja, men vi är ändå många som inte ställer upp på dessa låt-gå-värderingar. Som inte accepterar att ledas runt fjättrade vid tillväxtgudens altare. Det finns alternativ, det vet vi. Och genom att leva dessa alternativ och dessutom torgföra våra tankar och idéer kan vi påverka. Det vill jag i alla fall tro.

    Gilla

    • Och jag som inte orkade torgföra dessa mina tankar där och då. Orkade inte med en konfrontation. Om detta också. Och den här bloggen läser inte dessa människor som deltog på fölsedagsfesten.
      Men försöker leva dessa mina tankar – det gör jag.

      Gilla

  2. Du är inte ensam. Vi är fler som vågar vägra denna konsumtion och köphysteri. Men det är inte alltid så lätt att ta en diskussion med alla dessa ”ska ha” människor tyvärr.

    Gilla

  3. Ja ibland går luften ur en..för man är ju inte mer än bara människa.

    Gilla

  4. ÅH så jag känner igen mig! De flesta gånger ger jag mig in i en diskussion, men ibland som sagt orkar man inte att argumentera för sin sak (eller snarare saker) hela tiden i varierande sammanhang (där det många gånger är för döva öron).

    Gilla

  5. Tack snälla ni för kommentarer. Ja, ibland tappar jag geisten men hoppas vara uppe på benen igen före nedräkningen är över. Kanske är det så att jag är mest besviken över mej själv som inte visade att jag ifrågasatte det som sas.
    Men som jag tidigare skrivit, det är på nätet man finner likasinnade ;-) Tack för det hörni!

    Gilla

  6. Ja som vanligt tänker du och jag lika… ibland orkar man fajtas och ibland så räcker inte energin till… men man måste inte rädda världen jämt från sig själva ;-)

    Gilla

  7. Välkommen till den andra sidan. Vi som njuter av att konsumera så lite som möjligt. Kan inte mer än att hålla med dig i allt du skrivit, som alltid.

    Gilla

  8. Stora världen når till mitt lilla Universum också ;-)
    Tack för uppmuntran, kompisar…

    Gilla

  9. Förstår verkligen din frustration och jag känner igen mig så väl.

    Ibland vill man bara vråla…..MEN SER NI INTE ATT NI ÄR FAST I ETT EKORRHJUL!! DÄR NÅGON ANNAN STYR HUR NI SKALL LEVA OCH TÄNKA……OCH DESSUTOM TJÄNAR FETA PENGAR PÅ ATT FÅ DIG ATT TRO ATT DU BARA KAN LEVA SÅ SOM DU GÖR….. du hittar inte lyckan i ett shoppingcentrum…eller genom att ha större trädäck än grannen!!!

    Förhoppningsvis kan vi genom att leva på ett annat sätt inspirera och visa att det faktiskt går att leva ett rikare liv på helt andra värdegrunder. Att vi inte behöver roffa och föröda jorden, eller ta ifrån andra sina möjligheter till ett bra liv, bara för att vi skall kunna må bra och vara lyckliga.

    Gilla

Tyck till om du vill!

