Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Att sålla bort

3 kommentarer

Här har jag lagt fram tre olika såll som finns på magasinet där mjölsäckarna förvarades.  Sållen består av en rund och tunn träram över vilken ett metallnät spänts fast och användes för att sålla mjöl.

Fram till 1947 fanns en fungerande kvarn centralt belägen inne i den lilla staden. Kvarnen byggdes 1648 och är nu byggnadsminne, den har inrättats till folkbibliotek som MrsUniversum frekventerar.

Sållen har olika grovlek på tråd och maskor. Det såll som lagats med en bit bomullsväv som sytts fast gillar jag mest.

Men inget av dem används längre. Kasta dem? Bort det, bort den tanken :-) Här finns till och med kvar en papperssäck med tryck från den lilla stadens kvarn. Får bli kvar.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Att sålla bort

  1. Gamla väl slitna redskap o verktyg har sin charm, jag behåller dem gärna. Om de är välskötta får de en speciell patina som ej går att kopiera.
    Det är länge sedan jag såg sådana såll, men jag kommer väl ihåg dem.

    Gilla

  2. Ååå inte kasta! själv brukar jag titta efter sådana såll på loppisar men har ingen större lycka. Kanske att de kastas i tron om att ingen är intresserad. Jag skulle ha dem till mina odlingar när jag vill få olika storlekar på sand och grus och planteringsjord!
    Finfina!

    Gilla

  3. Hans o Johnna – nej, inte kasta. Vem vet kanske kommer de till användning någon gång. Men troligen inte som väggprydnad i bostadshuset. Även om jag verkligen tycker om allmogeföremål och redskap :-)

    Gilla

Tyck till om du vill!

