Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Färgstarkt och underbart

4 kommentarer

Titta vilken färgstark inredning. Titta vilka vackert och enkelt profilerade dörrfoder. Här skulle jag kunna bosätta mej.

Den ganska lilla byggnadens lilla vackra matsal, finrummet, är väl charmigt!?  Hit in bjöd man gästerna. Tallrikshylla upp mot talet. Trekanthylla på väggen. Inbyggd säng med tjusigt dekorerad öppning. Grönt, tungt draperi. Tänk att vara gäst här och få inta denna sängplats. Wow. WOW.

Just de här bilderna är tagna på friluftsmuseet i Haderslev, Syd-Jylland. Tror ni jag antecknade vad byggnaden hette? När den var uppförd? Nehejdå. Vacker var det hur som helst.

De här inbyggda sängarna i rummet intill matsalen är till för husbondfolket. Luckor att stänga till om kvällen. För att behålla värmen. Eller för att slippa se det obäddade under dagtid :-)

Den här typen av sängar tilltalar mej oerhört. I Carl & Karin Larssons Sundborn finns en sådan här gästsäng i biblioteket på övervåningen. Jag föreslår ibland uppdragsgivare, som vill ha ett nytt hus ritat, en sådan här lösningar i modern tappning men det har inte fallit någon på läppen. Varför? Antagligen lite för annorlunda, inte mainsteream just nu. Att tolka historien in i nutiden ger en extra dimension åt inredningar, åt arkitekturen menar jag. Och känner mej absolut inte låst till att bara uppskatta en enda stil men det innebär inte att jag i mitt eget hem ska ha allt som jag tycker är vackert. Man får välja utifrån de givna ramarna då man bor i ett gammalt hus.

Jag äger ett gammalt sängskåp från min mormors föräldrahem i mitt nordligt belägna ”fritidshus”. Det står i ett uthus och drömmen är att det ska få komma in i köket och bli dagbädd, bli gästsäng. Uppbäddat med det vackraste sänglinne och utsökta gamla textilier.
Pia som har bloggen om Odensvi i Dalarna genomför ett projekt som ser otroligt vackert och inspirerande ut. Här är tre inlägg från Odensvi om just bäddar: 123.

Läs och njut!

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Färgstarkt och underbart

  1. Färg är härligt. Älskar färg. Det där var en häftig grön färg.
    Har också fastnat för den där typen av säng, men jag har också funderat på att de är ganska jobbiga att bädda. Och att de i våra väl uppvärmda hus (utom vårt då) kan bli ganska varma. De byggdes ju en gång i tiden för att vara varma, men det kan ju bli motsatt effekt nu för tiden.

    Gilla

    • Asta, där tycker vi olika. Jag skulle gärna ha en sådan säng som gästsäng eller dagbädd (att slippa bädda varje dag) och gärna vara övernattningsgäst i en så fin säng.
      (Har man en skåpsäng kan man ju sänka värmen i rummet och därmed spara miljön, minska koldioxidutsläppet ;-) Vi lever redan nu med temperaturzoner i vårt hus.)

      Gilla

      • Ja, som gästsäng skulle jag kunna köpa. Sådan lyx har vi dock inte plats med. Så ni har värme ni? Det har inte vi just nu. Måste dreva alla fönster först.

        Gilla

        • Innanfönstren är insatta och braskaminen brinner. Veden i vedboden är torr och har bra energiinnehåll.
          Salen är dock kallställd pga byggnadsvård och utan innanfönster, nästan som vanligt på vintrarna (där håller vi stängt och har 10-12 grader då det är som kallast ute – gissa om gammeldags växter som inte tål centralvärme trivs?).

          Gilla

Tyck till om du vill!

