Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Skörd

2 kommentarer

Det är fint att gå ut i kökslandet för att plocka in snittblommor.

Eftersom vi inte odlar potatis i år finns mer utrymme både för andra ätbara grödor och för snittblommor. Astrar är nytt för i år, en trevlig bekantskap tror jag nog. De som nu blommar såddes sent eftersom första omgången aldrig grodde – det var ju kallt och regnigt på försommaren. Lövkojorna är uselt små och hinner aldrig bli praktfulla – men de doftar så gott. Gladiolus, javisst! Ringblommor självklart, jätteeterneller odlar jag i år igen efter att förra året ha omvärderat dem fullständigt till något jag känner positiva vibbar inför.

Hoppas frosten dröjer ett tag till!

I helgen sätter jag in några av innanfönstren och har sytt fyra nya ”sandkorvar” för tätning mellan rutorna. Fast denna gång ska jag testa att fylla dem med ris.  Det är inte lika tungt men borde kunna fungera även detta för tätning och att ta upp ev fukt. Ni ska få se dem framöver.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Skörd

  1. Ja ris tror jag funkar bra för fukten. Jag tänkte testa det på vår ovanvåning där jag har bekymmer med kondens mellan ytter- och innerbågar.

    Gilla

    • Hej Sophie, nu har jag sytt fyra korvar (två fönster) och fyllt dem med ris. Det gick åt 5 kg. Korvarna blev följsamma och bra tycker jag. Hoppas det fungerar väl i vinter.

      Gilla

Tyck till om du vill!

