Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

5 kommentarer

Det tog två dagar för höet att torka. Bilderna nedan visar hur det såg ut efter en dag.

Varje förmiddag gick jag med en räfsa och vände hösträngarna. Lättast är det att göra med räfsans skaft, alltså peta in skaftet under höet och sprätta runt det. När det slutligen är torrt och tas upp för gott räfsar man ihop det som vanligt. På det sättet både spar man tid och får höet luftigare så att det torkar snabbare, än om man räfsar ihop det i täta sjok.

Därborta ligger torrt hö redo att tas upp. Vi lämnade en yta med prästkragar och rödklöver där de fortfarande står i full blom. Höet ligger i logen men sen vet inte vad vi ska göra med alltihop. Luktar gott gör det hur som helst. Tänk om jag skulle sova en natt framöver därute :-)

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “

  1. Jag kan känna doften av nytt fint ängshö ända hit! Den är en fantastisk!
    Jag har nästan hela mitt liv ägnat många timmar varje sommar åt att räfsa och torka ängshö ”på strö”. På senare år bara för att köra iväg det till skogen :-(. När vi hade kanin i familjen sparade vi alltid så att den fick fint hö hela året. Kanske känner ni någon som har kaniner?
    Denna sommar har vi tyvärr för första gången varit tvungna att låta arrendatorns kor beta av det mesta. Det gör ont att det blir så, blommorna hinner inte fröa och vi bryter det traditionella bruket med slåtter (lie eller slåtterbalk) men vi har inget alternativ.

    Gilla

    • Ja Annica, visst känns det tråkigt att inte kunna få nytta av det goda höet! Riktigt trist. Kaniner har vi ingen i bekantskapskretsen som har längre.
      Då det gäller din mark kan vi åtminstone glädjas åt att den nte växer igen så länge korna betar där… Åtminstone en positiv sak med det hela :-)

      Gilla

      • Ja jag är verkligen glad åt att vi har en ung kille med köttdjur som håller våra marker öppna och odlar våra åkerlappar. Jag har ibland önskemål och synpunkter på hur han ”borde” sköta det men passar mig noga för att säga något. Jag är helt klar över att tiderna förändras och är tacksam för att vi har honom och låter honom sköta det på sitt sätt.

        Gilla

        • Jag har för övrigt räfsat upp gräs/hö från vägkanterna idag som min kusin varit snäll och slagit av. Det hade inte den härliga goda lukten av nytt hö eftersom det legat ungefär en vecka i regn men det blev fint när det kom bort :-)

          Gilla

        • Underbara du!
          Tack för dina insiktsfulla kommentarer…

          Gilla

Tyck till om du vill!

