Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Glädjefnatt

4 kommentarer

Min novemberkaktus har fått glädjenatt. Och jag med.

Då jag härom veckan tittade lite hastigt på den såg jag på kvällen ljusa fläckar nertill. Vid närmare undersökning var det några små knoppar. De utvecklades på sidan mot fönstret. Jag vände novemberkaktusen försiktigt och en väldigt stor mängd knoppar blev synliga.  Ljuset har fått den att vilja blomma mera på ena halvan. Jag kan inte påminna mej att detta hänt förr!

Den här årstiden når solen in genom västerfönstret också så trots att jag vände ampeln får den sol – om än på kvällen. Härliga tider!

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Glädjefnatt

  1. Sådär gör min också ibland. Jag gillar dessa kaktusar, stora, yviga o fantastiskt vackra! :)
    Ha det gott /Maja

    Gilla

  2. Grattis till din jättefina Julkaktus, för det är ingen Novemberkaktus utan en ”äkta” Julkaktus (Schlumbergera x buckleyi).
    Man kan se skillnaden på blad och blommor. Varje sektion i novemberkaktusens grenar ser tvärt avklippta ut och med små sågtänder i bladets utkant medan julkaktusens blad är mer rundade med vågad kant. Båda har blommor som hänger neråt med kronbladen i våningar. Skillnaden är att julrosens våningar är raka, symmetriska, medan novemberkaktusen blommar lite på sniskan. Novemberkaktusen står mer upprätt än och sätter knopparna lite uppåtriktat, även om blomman till slut hänger ner. Julkaktusens blommor riktas neråt ända från start.
    Var rädd om den för de är inte så vanliga längre :)

    Liked by 1 person

    • Maria, vilken fantastiskt nyttig och trevlig kommentar. Jag älskar att lära nya saker och nu gjorde jag det genom din försorg. Jag som trodde att det var blomningstiden som var kriteriet och kanske även blomfärgen. Så är det inte. Den här julkaktusen har jag haft sedan 1980-talets slut och den gör mig så glad. Inte blir det sämre av din upplysande kommentar. Tack! Den får komma ut på sommarlov i äppelträdet varje sommar, tog in den för 3 veckor sedan. Små knoppar syns.

      Gilla

Tyck till om du vill!

