Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Kökslandet

2 kommentarer

Sen sex år tillbaka har vi ett inhägnat köksland. Rådjuren blev fler och allt fräckare så att hägna in var enda möjligheten att få behålla ettåriga växter och det ätbara vi odlar. I växelbruk.

Armeringsnät på ekstolpar håller ute odjuren, hur det är gjort går att läsa här. I fjol satte jag även hönsnät längst ner mot marken på ena kortsidan för att hålla ute kidens små huvuden som nafsar åt sig det mesta. I minst halva landet brukar jag så ettåriga blommor som jag plockar in för fint. Den dill jag odlar är alltid en blandning av blad- och krondill. Nytta och skönhet! Kålrötter vill vi lyckas med men det går dåligt med det.

Kökslandet i juni sett från övervåningen. Det ser ganska prydligt ut då…

… och hemkommen efter semestern hade slingerkrassen täckt mycket det året den här bilden togs :-)

Den gamla rabarberplantan finns kvar. Den är ointressant för rådjuren och växer friskt. Blommorna brukar jag ta in och sätta i vas bara för fint. Och för att rabarberstänglarna inte ska bli trådiga och träiga så snabbt. Under min tid här har man i Sörmland introducerat Rabarberfestivalen.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Kökslandet

  1. Åh vad fint! Jag längtar tills jag har mitt eget ställe att odla grönsaker och blommor på.

    Gilla

  2. Sofia, jag är fullständigt övertygad om att din tid kommer! Då du odlar och står i :-)

    Gilla

Tyck till om du vill!

