Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Toppen!

2 kommentarer

Tänk att vår lilla stad har ett centrum som består av en bergknalle. Då ett nytt torg byggdes på 50-talet blev inte kyrkan i centrum längre. Sta´n har flera bergknallar, det här är en. Några har varit fornborgar och det är riktigt gamla anor bakom livet här.

Men nu idag är detta mest centralt beläget. Naturen själv! Eller som några skulle säga: ett surhål ;-)

I helgen var vi uppe och tog en titt på denna mark som var jungfrulig för vår del. Det är inte många som rör sig här för det är svårtillgångligt. Här finns vackra hällar, tallar, skoglig natur. Vi kröp genom hål i stängslet och kände oss som busungar. Vi hamnade ovanför den gamla industrilbyggnaden där Eminent Verktyg en gång låg. Nu ligger här bland annat Ebelingmuséet och konditori Amarant.

Från en annan knalle, den gamla fornborgen Husberget, syns det gamla centrat som fanns redan på medeltiden. Rådhustorget, då centralpunkten,  ligger på andra sidan ån. På fotot syns kyrkan, rådhuset, järnhandlarens jugendhus från sekelskiftet 1900 och tegeltaket på kvarnen från 1600-talet som nu är den lilla stadens trevliga bibliotek.

Upptäckte trevligt nog att Charlotta på Where the forest ends undfägnat bland annat Mitt Universum med en liten belönande award. Tack, tack säger MrsUniversum.


Svaren på frågorna som hör till tar jag lite kort:

Jag började blogga för att göra propaganda för gamla hus och värdet av att bevara och bo i dem. Med utgångspunkt från mitt eget Universum.

Jag följer bloggar från och till, byggnadsvårdsbloggar och andra på min länklista förstås men även några retrobloggar som inte finns med.

Jag ser inte så många filmer nu för tiden. Ett par av favoritfilmerna är Babettes gästabud och Zorba.

Är ständigt på väg till Rom och/eller Syditalien och norra Sverige. Tro det eller ej, det finns likheter!

Jag begränsar mej med att ge ”awardsen” vidare till 3 andra bloggare. Det gör jag inte i brist på bra bloggar utan i brist på tid att formulera mej genomtänkt.  Jag ger mina awards till två bloggare som jag saknar på byggnadsvårdsarenan;  Astrid med Mitt gamla hus som har så många järn i elden att bloggen går på halvfart eller mindre. En kreativ kvinna med intressen av etnologi, musik (hon är riksspeleman), sömnad, gamla hus and you name it! Hon fick mej att börja blogga en gång i tiden då hon beskrev sitt sneda hus, sina vindsfynd, fina flugsmällan mm. Astrid är även den enda som ställt till med en tävling bland byggnadsvårdsbloggarna. Tävlingen var excellent utformad och anpassad till byggnadshistoria men tyvärr var intresset ljumt. Vi är/var  för få som bloggar om byggnadsvård och öppenheten inte alltid så stor. Men jag saknar Astrid på banan!

Detsamma gör jag med Maria med bloggen Karl-Eriks. Inläggen är inte lika många nu som förr men de är alltid välformulerade och  genomtänkta. Maria tar ofta upp mycket intressanta restaureringsideologiska frågeställningar. Maria använder också ursprungliga benämningar på gårdens olika hus, på dialekt. Sånt gillar jag. Som journalist behöver hon inte alltid förlita sig på bilder men de hon visar är väl valda och vackra.

Att titta in till Maria med JAG BLOMMAR! ger livslust. Här kan man se att alla färger är fina. Bloggen är en glädjeinjektion. En award till kreativa Maria!!!.

Bilderna kommer från respektive blogg.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Toppen!

  1. TACK! NU blev jag morgonglad!

    Gilla

  2. Pingback: Long time no see | Bygga bo – karleriks.se

Tyck till om du vill!

