Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

I luften och på marken

2 kommentarer

Jag tycker det är lite mäktigt häftigt med alla almfrön som yr i luften, jag. De fastnar längs vägens mittsträng av gräs och i sidkanterna. Där ligger de tills en stark vindpust får dem att rassla till och fara iväg åt samma håll eller kanske i en virvel. Ett torrt fnas hörs då de rör sig.

I luften virvlar de runt och singlar tills sist ner, ett ensamt frö  eller två ihop. Nu när vi har nystädat i uthusen gäller det att stänga dörrarna blåsiga dagar. Om man inte vill ha almfrön där inne förstås. Jag tycker i alla fall om denna korta period i juni. Efter att de bruna ekblomstjorvarna fallit ner och innan de små björkfröna dråsar i backen.

Jag tänker på Federico Fellinins Amarcord, filmen om hans minnen av barndomen. Där, i början, flyger också frön omkring:

 

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “I luften och på marken

  1. Tittar in här för att säga att jag upptäckt att jag av någon mystisk anledning inte länkat till universumet än via min blogg! Det måste ska jag styra upp direkt!

    Charlotta

    Gilla

  2. Haha Charlotta, tack för det. Du vet, jag ”predikar” långsamhetens lov som ledstjärna som ett bra sätt att leva. ha det!

    Gilla

Tyck till om du vill!

