Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

SNÖ-skåp

10 kommentarer

SNÖ-skåp = SNedÖverskåp kallades de så vanliga sneda överskåpen med skjutdörrar då det begav sig. Åtminstone snickarna emellan. Visste ni det? Jag är för ung för att veta och det är nog ni som läser här på Mitt Universum också.

Men min kompis Margareta som hängt med lite längre, berättade för mej att de sneda överskåpen som nu finns som retrokök kallades just SNÖskåp. Hon beställde sådana skåp av en snickare på 1961 då skåpen fortfarande fanns. Här nedanför kommer två bilder från Kvänums nytillverkade ”retrokök”.

Det är den här typen av handtag  jag inspirerats av till Universumets kök. Horisontellt och vertikalt placerade och i hela luckans höjd eller lådans längd, men jag valde dem inmålade i luckornas färg för att man ska se att detta är ett eget tänk.

Mormors och morfars kök hade björkflammade skåp som de här överskåpen. Fotot tog jag i ett hus i deras grannby. I den här delen av huset med modernt kök och rinnande kallvatten bodde sonen med familj, i den andra delen av huset bodde den äldre generationen. Den moderna köksinredningen är från omkring 1948. Huset är en korsbyggnad från tidigt 1800-tal som rustades med försiktiga åtgärder för tolv år sen. Fönstren skulle bytas ut men så blev det naturligtvis inte, det avrådde jag på det bestämdaste från. Ser ni detaljen med majblommor på rad ovanpå dörrfodret? Den inspirerade mej till att samla majblommor över köksdörren i mitt eget kök. Även småsaker biter sig fast i minnet och inspirerar.


Det här är ett köksfoto från Byggnadsvårdarnas kökskatalogen på Facebook  från Länsmuseet i Gävle. Inredningen är från 1946 och används som sovrum. Se så blankfernissade de flammade ytorna är.46

.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

10 thoughts on “SNÖ-skåp

  1. Så charmigt att ha köksskåp i sovrummet! Och så fina Kvänumköken är. Vi har haft SNÖskåp både hemma och på landet. Mamma hatade dem. De gled inte så smidigt. Men snyggt är det!

    Gilla

    • Kul sida! Jag instämmer omkring stearinljusen. Vi hade SNÖ-skåp i vår första bostadsrätt och fick tipset att använda stearinljus nedtill i spåret. Gnugga in stearinet som man vallar en skida ungefär och ljuset ska givetvis vara av bästa kvalitet. Vår snickare hade varit med länge och visste vad han gjorde – det fungerade! Vårt kök var 50 år gammalt men vi behöll det. Så vackert.

      Liked by 1 person

  2. Nora – stearin brukar kunna hjälpa upp glidet. Gned jag nyligen in på glidlisterna på min hurts och wops gick allt så lätt.
    Jag har hört somliga tycka att SNÖ-skåp är för lite djupa nertill och därför inte bra. Håller inte alls med att de därför inte är funktionella.

    Gilla

  3. Jag hade sådana i en lägenhet jag bodde i. Jag älskade dem och mina gled bra iallafall.

    Synd att så många rivs ut för att de anses opraktiska. Själv tycker jag bara det är bra att man kan ha saker som är mindre och sånt som man vill nå lätt på de lägsta mindre djupa hyllplanen.

    Gilla

  4. Exakt Sophie, man behöver större avstånd mellan bänkskiva och underkant överskåp om man har 32 cm djupa överskåp för att se hela bänkskivan och inte slå pannan i skåpets dörrar. Bra och lättillgängligt utrymme försvinner om överskåpen flyttas upp. Jag tycker också att detta med SNÖ-skåp är en bra idé.

    Gilla

  5. Vi har snöskåp i vårt andrakök som ligger på övre plan. Den används som sovrum av lilltjejen och till leksaksförvaring är skåpen jättepraktiska. De nedre hyllorna är helt rätt i formatet då de rymmer precis dotterns VHS-filmer! Det köket kommer få stå kvar det kan jag lova!
    Eija

    Gilla

  6. Aha, var ert hus en gång i tiden inrättat för generationsboende? Hur som helst är två kök inte att förakta, särskilt inte om inredningen är bra med SNÖ-skåp och allt!

    Gilla

  7. Kan lägga till att vi har en variant av de här skåpen i de väggskåp som vi ska spara i köket. De fyra undre skåpen är inte lika djupa som skåpen ovanför men de har inte sneda skjutluckor som SNÖ-skåpen utan vi har vanliga luckor och skåpen är raka och vi kommer ”bara” få ungefär 35 cm mellan diskbänk och de skåpens nederkant men som du skriver så gör det ju ingenting eftersom de inte är så djupa.

    Gilla

  8. Åh, vad roligt att få ett ord för dem!
    Vi har SNÖ-skåp i vår bagarstuga (som består av bagarstuga och sommarstuga, det är alltså sommarstugudelen) som är grönflammade. Jag älskar dem!

    Gilla

Tyck till om du vill!

