Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Frystorkning

4 kommentarer

Här på gården torkar vi tvätt under tak på vintern, men inte i uppvärmda utrymmen. Vårt magasin passar bra till frystorkning av stora sjok som gardiner och sängkläder. Energieffektivt och miljövänligt då vi slipper torkskåp och torktumlare. På magasinet ryms tvättlinor i mängd om vi så vill, tvättlinor som vi tar ner på sommaren då här blir festlokal.  

Tvätten torkar på ungefär tre dagar, lite beroende på temperatur.  Vinterns kalla luft innehåller mindre fukt än sommarens varma luft, den relativa luftfuktigheten är alltså låg på vintern. Därför torkar tvätten trots att den först blir styv och stel.

Så här gör vi, så här levde man förr – ekologiskt och naturnära av automatik. Det är absolut inget dåligt sätt om man har utrymme och det har man ju på en gård. Kläder torkar vi i den del av tvättstugan som är kallutrymme. 

Taj av Anna Sörensson, Ljungbergs textiltryck AB.

På sommaren däremot, då får tvätten torka på linor under äppelträden…

.
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Frystorkning

  1. Mysigt. Och vad mysigt det låter med en festlokal då!
    Det där med att hänga tvätt tycker jag är ett evigt problem. Man vill ju inte köra torktumlare för mycket med tanke på slöseri med energi. Fast handdukar och underkläder vill jag tumla. De blir mjuka och goa då. Vi hänger mycket inne i huset på torkställningar. Lagom kul när vi inte alltid orkar plocka ner tvätten. Vi har några linor i källaren också. Blir inte direkt frystorkning, men torkning kallt. Har funderingar på att försöka göra om i källaren så att vi får en tvättstuga där. Men då vill vi ha en trappa inomhus ner till källaren, idag måste man gå ut.
    Ja, ja mycket att fundera på.
    Avundsjuk på dina utrymmen i alla fall!

    Gilla

  2. Asta – kraven är så olika för oss människor. Det vi med ganska stor säkerhet vet är att äldre tiders människor med sina tekniker och material och förutsättningar krävde mindre energiförbrukning än vi gör idag.
    Själv jag tycker inte det är något problem att gå över gårdstunet till tvättstugan. Men jag har förstått att jag är en extremist i dagens samhälle.

    Gilla

  3. Hänger ute under taket på den inglasade altanen sommar som vinter :)) men sommaren kan det ta lite tid innan det torkar :(… men jag har även en torkställning inne och där torkar det fort då det står i datarummet där skorstenen till vedspisen är :)))..
    När jag bodde i Häredalen torkade jag tvätten ute och den var fryst ca en vecka :) men sen var den torr :)).. och det luktar så förbaskat gott om tvätten när den hänger ute :))

    Gilla

  4. Nej hade jag bara behövt gå över gården till en tvättstuga utomhus så hade jag inte heller tyckt det var jobbigt, men jag får dessutom gå i extra trappor, varav en INTE är rolig att bära en stor tvättkorg i så det är mer det som är problemet. På de gamla ritningarna i huset finns det en trappa till källaren så det verkar mer som att man byggt igen den.

    Gilla

Tyck till om du vill!

