Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Ladugårdar och logar

11 kommentarer

På bilden ser ni den vackraste lagård som finns här i trakten enligt mej. Mittre delen, den lägsta borde vara ganska så gammal. Den är tillbyggd med högre delar i båda ändarna.  Jag tycker om den här sortens byggnader. Dess historia har jag inte forskat i men att den funnits längre än vår lagård står klart. Kanhända är mitten en lagårdsdel med bås för korna inkluderande stallplats för en häst. Denna mitt har byggts till med loge för hö och halm samt ett vagnslider. Det är alltså min gissning.  Från mitt största fönster i arbetshuset ser jag silhuetten av lagårdens baksida då löven fallit och solen går ner på kvällarna. Jag tycker mycket om synen därför att fantasin bubblar fram så där i skymningen. Det är alltså grannarnas fina lagård.

För ett par år sen röjde och avverkade de rejält intill gaveln och byggnaden frilades. Jag njuter av byggnad och stenbumlingar.

Jojomen, här i Stensborg bodde amatörfotografen Martin Lundkvist till sin död 1970. Den var han som fotograferade i vårt Universum för länge sen, vilket vi är tacksamma för. Många av negativen finns nu hos hembygdsföreningen.  Det hände att fotografen själv lät sig porträttfotograferas:

Tillägg: Denna lagård/loge från 1920-talet är nu (2014) hotad av rivning då nya bostäder planeras på den gamla gårdstomten. Risken är att det välhållna landmärket försvinner och landskapets historia blir svårare att läsa av och förstå.

Detta är en välhållen loge som tillhör en lite större gård. Titta på stenbumligen vid hörnet – bättre påkörningsskydd får man leta efter. Gillar! Den gamla vägen ringlar fram genom landskapet och mellan husen. Gillar!

Det här är namn på gårdarna här i närheten.
Rosenberg, Gustavslund, Nytorp, Anneberg, Malinborg, Mälby, Stensborg, Fridhem, Norrgården, Lillgården…

Då kommunen tillsammans med Posten gjorde adressändringar i trakten 2003-2004, försvann de här gårdsnamnen ur adresserna och ersattes med gatuadresser. Än finns de på kartan men vem vet hur länge…

Mitt Universum fick behålla sitt namn genom en trist och omständig arbetsinsats från mej. Vi slapp den belägenhetsadress, den gatuadress som vi blev tilldelade. Idag finns gårdsnamnet kvar i adressen, helt utan gatuadress. Det är en bit kulturhistoria tycker jag. Bor man på landet kan jag också tycka att en gatuadress är malplacerad, t ex Bredavägen 173.

Kommunen lovade att gårdsnamnet skulle få var kvar i adressen men placerad efter gatuadressen vilket flera grannar nappade på. I gatuadressen ryms i vår dataålder 17 tecken (eller var det 19?). Men 17 tecken innebär då: Bredavägen 173 = 13 tecken. Kvar blir 4 tecken till gårdsnamnet, nämligen Univ. Med tiden, det förstår ju alla, kommer gårdsnamnet att falla bort helt.

Detta är Breda vägen – även hus som ligger långt ifrån vägen får fastighetsadressen kopplad till denna. Vägen anlades någon gång i skiftet mellan 1960- och 1970-tal. Innan dess ringlade den fram i landskapet.

Detta är den minsta av lagårdar. Lite för välmålad och vacker för att vara levande landsbygd och inhysa kreatur men den här lagår´n är den minsta jag sett finnas kvar här i trakten. Just därför säkerligen väldigt gammal och också mycket, mycket intressant. Ska jag knacka på någon gång och be att få se och dokumentera om något finns något intressant kvar invändigt? Tänk om kobås, hökrubbor, kalvkätte, stallplats, byggnadskonstruktion, vasstak under teglet finns kvar…  allt med störtskön patina.

.

.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

11 thoughts on “Ladugårdar och logar

  1. Vackra bilder :)))…
    Måste bara säga att jag har gårdsnamnet i adressen.. vet inte hur det gick till men när jag får brev från myndigheter står det mitt namn… Per Ers och adressen :))).. och jag vet inte om dem fick välja faktiskt.. det är ju några år sedan.. min syster som bor i en by en mil bort har inte gårdsnamnet i sin adress…
    Men inte behöver gårdsnamnet försvinna inte.. gör en bok om alla gårdar i byn :)) och där lägger man in alla gårdsnamn eller det kanske redan finns.. slutar nu för hjärnan hänger inte rikigtig med och jag skriver bara en massa tok och får ändra *S*

    Gilla

  2. Hej PerErsEgge – trevligt med kommentar som visar på att det kan gå annorlunda till i en annan del av landet. Undrar just var du bor – det låter lite Dalarna över PerErs. På vissa håll i landet värnar man och är stolta över sin historia.
    Jorå, gårdsnamnen kommer nog att finnas kvar ett tag än i det kollektiva minnet. Men en hembygdsbok eller gamla kartor tittar ju bara intresserade i/på. Nog är det roligare om namnen används i vardagsspråket.

    Gilla

  3. Slingrande grusvägar genom landskap är fantastiskt!

    Gilla

  4. Sara – jag gissar att du liksom jag låter resan ta lite längre tid bara för att få möjlighet att köra vackra, krokiga småvägar :-)

    Gilla

  5. Jag bor i Hälsningland utanför Färia :)))… jag har för mig att dem fick välja vilken adress man ville ha..men vissa var så krångliga och en del kunde inte bestämma sig så då bestämde posten så att säga.. min syster dåvarande adress skulle bli så krånglig och lång så dem lät posten välja :).. så kan det gå…

    Gilla

  6. Ett av mina starkaste grusvägsminnen var i Småland, nära Gamleby förrförra sommaren. Det kändes overkligt vackert och exotiskt, fastän helsvenskt.

    Gilla

  7. Aha PerErsEgge – i Hälsingland är man lika stolta över sitt kulturarv som i Dalarna!!! Yes, Hälsingegårdarna är nominerade igen till World Heritage.
    Men som du skriver, alla är förstås inte av samma uppfattning då det gäller adresser och konstiga gårds- eller ortnamn. Så är det även här. MEN jag värnar kulturarvet så mycket det bara går…

    Sara – jag har en liknade erfarenhet av småländska grusvägar t ex öster om Skeppshult och i Bråbygden. Exotiskt men helsvenskt var en väldigt bra beskrivning av känslan.

    Gilla

  8. Ja Mrs Universum :).. World Heritage är inte helt fel :))).. jag hoppas kunna åka till några av gårdarna i sommar :)).. kanske ska passa på under Färilaveckan :).. då brukar det gå guidade bussturer :).. har ingen bil så man får alltid passa på när det är nåt sånt på gång. En av gårdarna som ligger i Fågelsjö är jag väldigt intresserad av.. men alla är fina :))..

    Gilla

  9. PerErsEgge – härligt att bo ”mitt i den härliga smeten” ;-)
    Fågelsjö gammelgård mitt i Orsa Finnmark är ett härligt äventyr. Färila-veckan är nog det också tror jag nog!

    Gilla

  10. Nej men, här har jag hittat en blogg om det jag intresserar mig för – vackra gamla hus och gârdar men en historia att berätta. Helt underbart !
    Jättefina hus och tips pâ byggnadsvârd. Livets salt för oss pâ landet. Hm, jag har visserligen flyttat till en charmant liten lägenhet, men min själ finns därborta i snölandskapet.

    Gilla

  11. Hej gammel mor! Trevligt att Du hittade hit – känn dig välkommen!

    Gilla

Tyck till om du vill!

