Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Husmorsskolan: fånga dagen

7 kommentarer

Jo, i lördags var det rätt dag. Rätt dag, rätt tillfälle för mattvätt i snön. Kall och ny snö, ren och skinande vit.

Det är bäst att fånga tillfället eftersom snögaranti inte finns här.

Ut med trasmattan som ska hängas undan på magasinet för att bytas mot en mindre julröd matta. Men innan den hängs undan på en stång i det utkylda uthuset, får den hänga inne ett kort tag först så ytan torkar upp.

Ut också med plasmattan som jag tar in igen, då med de röda prickarna uppåt. Den här gången fick de ligga ute över natten för det skulle garanterat vara minusgrader. Blir det plusgrader suger trasmattan upp för mycket fukt. Himla skönt med snö…   på många sätt!

UPPDATERING  då kommentarer kommit angående vad det här med snö-tvätt har för resultat.

Nej, ingrodd smuts går inte bort. Inte heller gammal sylt, hundbajs eller kräk. Nix pix.

Jag snötvättar trasmattor som legat mer skyddade, t ex på övervåningen där man har bytt skor eller skiten har hunnit försvinna från sulorna innan man nått fram. Plastmattan från köket la jag ut för den skulle ändå ristas av, tvätt i maskin väntar jag med till våren.

Mrs Universum föredrar att ta ut mattorna varma för att lite vattendroppar ska hinna bildas då mattans yta når snön. (Andra föredrar dem kalla så att snön inte ska smälta  av värmen och fukta ner mattans yta.) På skare eller snömodd går det inte bra, fånga tillfället som sagt!

Det bästa är om man är två, t ex MrsUniversum och hennes Halva, och håller i var sin ände av mattan och rister, dammar av den, genom att föra armarna upp och ner samtidigt. Samordning krävs. Sen läggs mattan på snöns yta med den sida som inomhus låg uppåt, ner mot snön. Därefter kommer det roliga, åtminstone om någon skulle se händelsen – två vuxna människor ställer sig att av hjärtans lust hoppa upp och ner över hela mattans yta som om det vore en studsmatta. Då kommer alla skrymslen och ytor att nudda snön som tar bort damm, kvarvarande sandkorn osv. Skorna på fötterna är ju inte leriga då marken är täckt av renaste kalla snö.

Jag har en gång i mitt liv tvättat en egen vävd matta i maskin och förstört den. DET gör jag aldrig mera om. Är mattorna långa och tunga kan dessutom även tvättmaskinen förstöras. Tvättar mattorna gör jag på sommaren med såpa och skurborste. Om jag snötvättar behövs dock inte detta göras varje sommar – bra va?  (Jämför med skumtvätt.)

Detta tips gäller även för äkta mattor. Har hört Anette Granlund, intendent på Bukowskis, tipsa om detta då jag för åratal sedan gick en kortkurs i ”de äkta mattornas historia”. Jag har snötvättade kelimmattor inköpta i Konya och i Istanbul som just nu ligger malsäkert nerpackade i väntan på att salen och kammaren någon gång ;-) ska bli färdiga att möblera igen.

UT MED MATTORNA I KALL SNÖ SÅ HÅLLER NI DEM FINA LÄNGRE!.

.
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

7 thoughts on “Husmorsskolan: fånga dagen

  1. Mattvätt i snön? Berätta mer hur det går till!
    Vad händer? Hur får man bort gammal sylt från köksmattan i snön??

    /Astrid

    Gilla

  2. AH, en gång hade jag min plastmatta låg ute i flera veckor faktiskt, haha. Det gick bra det också.

    Gilla

  3. Nu blev jag nyfiken, har aldrig testat mattvätt på vintern, utan lägger alla skitiga mattor i en hög i väntan på sommaren. Om jag inte kör de mindre mattorna i maskin förstås. Funkar det att få bort ex. hundbajs, eller ännu värre, kräks?

    Gilla

  4. Hallå, jag uppdaterade inlägget som svar på frågorna!

    Gilla

  5. Javisst, så där har jag gjort med några handknutna mattor…men inte i år. pust* bökigt, tungt, men som tur är surfade jag in på din sida och blev påmind. Det är rätt snö ute nu, fluffig, kall och ny. Men jag misstänker också att de inte blir så värst rena, men bättre än att inte göra någonting. :)

    Ha det gott!

    Gilla

  6. Gjorde jag för ett tag sen med min tunga ryamatta :)).. fast jag brukar inte hoppa på mattan utan tar en mattbankare och bankar :) funkar minst lika bra :))… vi har lite för mycket snö för att hoppa :))).. mattan luktar mycket godare och en del damm åker ju ut :)).. och en ryamatta får man ju inte in i tvättmaskinen :(..annars tvättar jag nog mest mina mattor i maskinen :)))… Bra tips! Då inte alla vet om detta.. är väl ett gammalt knep när man inte kunde eller orkade tvätta mattor varje år… tungt att tvätta många mattor för hand :(…

    Gilla

  7. Just så, Egge! Det luktar verkligen gott om mattorna efteråt, lite grann som lakan som fått torka ute men vinterdoft istället för sommardoft!

    Ja, det är ett riktigt husmorstips som jag lärde av min mamma en gång. Men nu, när många bor i stan, finns inte möjligheter att snötvätta och kunskapen faller i glömska. Men vi som vet – vi kan skatta oss lyckliga om vi nyttjar snön på det här sättet också!

    Gilla

Tyck till om du vill!

