Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Kaminen

7 kommentarer

Nu har vi börjat elda i nya kaminen. Försiktigt från början men nu normalt. Nibe verkar ha en mycket stor marknadsandel då det gäller kaminer. Vi märker inte ut oss på något sätt här i Universumet utan det blev så att vi följde strömmen…

… det blev en papperskorgformad sak till vårt gamla hus. Så är det.

Täljstenen känns rätt då den lagrar värme och tar bort en del av den burkiga plåtlooken. Undertill valde vi låda där ”eltänne”, vedstickor att använda vid brasans tändning förvaras. Varmt och gott  och effektivare än förr. Vad som stod här ursprungligen vet vi inte (innan hörnet murades vinklat), kanske var det en kakelugn.  Vi har gjort vårt val efter mycken vånda och eftertanke.

Vedlängden är viktig då det här är viktigaste eldstaden som används mest frekvent.  En brasa ska räcka så länge som möjligt för att minska arbetsinsatsen både vid kapning/klyvning och eldande. Kaminen ska vara någorlunda nätt så att passagen mellan kök och sal inte hindras bokstavligt eller visuellt.

Som alla förstår kommer även kammaren, där kaminen står, att ”vårdas” framöver. Nya ytskikt blir det och fodersocklarna ska naturligtvis på plats igen.

Lite fler kamintankar: 

Tätning av skorstenskanal
Den förra kaminen
Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

7 thoughts on “Kaminen

  1. Jo, vi är i lite samma tankar till vårt nybygge. Jag förstår bara inte hur det kommer sig att de är förtvivlat fula allihopa? Och de har ju precis samma uttryck dessutom.

    Var det du som sa att de såg ut som soptunnor nån gång? Det gör de ju, eller som nån elcentral.

    Vadvar era kriterier? Varför blev det inget gammeldags just här?

    Gilla

  2. Det blir go´värme. Vi har en massa kakelugnar där bara en fungerar. Ibland önskar jag att vi hade en kamin på något ställe i stället. Men vi får väl försöka få de där kakelugnarna omsatta vid något tillfälle. Kanske till och med försöka på oss det själva. Vi funderar lite grand på att gå kakelugnskursen på Nääs.

    Gilla

  3. Nibe har många fina kaminer och de är väldigt effektiva. Jag tycker ofta bättre om deras raka enkla utformning än de nyproducerade i gammal stil. Och täljstenen gör mycket för värmelagringen. Ett bra val ni har gjort! //Sophie

    Gilla

  4. TorpSara – jo jag kallade den här typen för soptunneliknande tidigare (https://mittuniversum.wordpress.com/2010/03/18/skorstenstatning-kamin/ ). Där finns också våra kriterier som vi inte lyckades sy ihop. Efter det inlägget kom jag på att en soptunna är grön och fyrkantig – så nu blev det en liknelse med en papperskorg.
    Vi har tittat på gamla snirkliga gjutjärnskaminer (korta vedträn) av olika fabrikat, vägghängda tingestar, försökt hitta en hel av samma typ och storlek som vi hade tidigare – men gick bet. Det skulle vara en kamin – inte en spis eller vedpanna. Kaminen skulle helst inte heller stå på ben för då förstärks att golvet lutar aningens trodde vi. Och vi behöver en låda för småstickor eftersom det lätt blir massor med boss då vi använder den så gott som dagligen under vintern. En rund form gör att man sneddar lätt mellan kök och sal utan att kaminen står i vägen.

    Jag funderade på en rund ”plåtkakelugn” fylld med sand som jag verkligen gillar men Halvan vägrade. Ingen av oss var i behov av att se elden men när vi nu väl kan göra det känns det väldigt trevligt faktiskt.

    Asta och Sophie – ja värmen från vedeldning känns bra. Jag tycker även om lukten av vedrök utomhus. Nackdelen med den här ”papperskorgen” är att luckan sluter så tätt att man inte hör sprakandet!!!
    Men jag håller med TorpSara att produktutveckling inom kaminbranscen vore av godo. Något nytt men anpassat till en äldre inredning tycker jag saknas. För än tycker jag inte att Nibe Contura är riktigt snygg på sin plats – kanske för att jag hade något annat i tankarna tidigare! Som tur har vi en gammal goding av snirkligt gjutjärn i drängkammaren…

    Gilla

  5. Jag är nyfiken på detta med täljsten. Vi valde ju en kamin utan, men jag undrar hur mycket mer värme en med täljsten lagrar? Hur som helst är det jäkligt mysigt att elda i kamin!

    Gilla

    • Sara – att täljsten lagrar värme mer än en plåtkamin är lätt att konstatera. Men hur mycket får man kanske reda på av tillverkaren, jag vet inte. Kakelugnar lagrar ju också värme eftersom de är tunga och fyllda med tegel och lera.
      Och jag håller med dej – hur som helst är det jäkligt mysigt att elda i kamin!

      Gilla

  6. Pingback: En värmande kamin | Klöva hallar

Tyck till om du vill!

