Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Fönsterkorvar

3 kommentarer

MrsUniversum satte in innanfönster på övervåningen i lördags. I övre farstun har vi från och med ifjol nya innanfönster av lite smäckrare typ än 70-talets klumpiga. Innanfönstren har inga spröjsar utan det är ytterrutornas som får agera indelning. Ursprungligen var här en kallfarstu, nu är det en sval farstu på vintern.

Jag sydde nya ”korvar” till det här fönstret i gladprickigt tyg från en gardinkappa jag köpt på loppis. Den här gången har jag testat att fylla ”sandkorvarna” med ris för då behövs ingen innerpåse. Dom här ”korvarna” är lite tjockare än i övriga fönster för avståndet mellan rutorna är större här.

Jag putsade fönstren fastän det var duggregn i luften.

Men hu, så vitt det är här då. En färgglad gardin kanske ska till? Min smak har förändrats under tiden i detta hus.

Och – det är meningen att rundlarna på ”korvarna” ska vara lite snett förskjutna och inte ligga prydligt på rad.
.

.
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Fönsterkorvar

  1. Jättesnygga korvar! Jag har gjort olika korvar till mina kopplade fönster. Då vår det faktiskt fiffigt med Stickningar på korvarna. Då ligger de bra på plats. Vårgårdariset trodde jag skulle mögla men det har det inte gjort på flera år. Testade också med små lecakulor eftersom det är oorganiskt. Smular lite men annars helt ok. Har blivit lite trött på korvarnas mönster så det hade kanske varit bra att göra dem vita. Snart är det dags att ta fram dem!

    Gilla

  2. Va, ha aldrig tänkt på att korvar kan användas i kopplade fönster också – men så klart det går. Visst är det skönt att kunna byta mönster – jag har gjort det mest för att solen har blekt tyget på ett fult sätt.
    (Det här med att material smular gör att jag har en innerkorv av tunt bomulstyg till sandkorvarna.)

    Gilla

  3. Pingback: Korvfest | Berget

Tyck till om du vill!

