Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Röd Rödare Rödast

Lämna en kommentar

Uthuset ännu en gång. Ett rött skal, ännu inte inrett. Hängrännan kom upp vecka 37, senare även beslag på fönster och dörr. Så – nu är byggfirman klar med det vi anlitat dem att göra. Härligt, men det gick knappast fortare än om vi själva hade byggt under vår fritid… men oändligt skönt att kunna använda den tiden till annat.

Lera har stänkt upp på panelen eftersom jag inte kunde låta bli att måla långt innan hängrännan kom på plats. Färglager nummer två målar jag till sommaren och då åker tvättstuga och drängkammare med av bara farten, hej vad det ska gå… men kanske klättrar jag upp ganska snart och målar täckbrädan mellan tvättstugans vägg och tegeltaket snart. Jag föredrog trä framför plåt däruppe.

Jodå, dörren fick bli röd den också. Fast bräderna är hyvlade ska det nog gå bra. Får kanske måla lite oftare innan de blivit väderbitna och mindre släta.

En natursten ska få utgöra trappsteg framför dörren. Själva marken reder vi till så småningom. Vi sliter med frågan om det ska vara belysning eller inte på väggen och var den ska tändas i så fall.  Det lär bli mer skrivet om det här lilla bygget om jag fortsätter mitt boggande.  Är denna formgivning byggnadsvård? Får man göra så här som byggnadsvårdare? Vad innebär anpassning till befintliga byggnader?

Husets funktion? Ja, i en del ska jag ha mitt textilförråd utan uv-instrålning OCH helt råttsäkert.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

