Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Plåtslageri

7 kommentarer

Det var intressant att se på plåtslageriarbetet som utfördes på uthuset i torsdags. Det är så fascinerande med hantverksskicklighet. På uthuset finns ett ”burspråk” , tja en ”burk”, på gaveln. Upptill är den numera täckt med ett plåt. Jag tänkte visa hur detta gick till så här kommer rätt många bilder.

Panelbrädorna ovanför kommer att spikas klart nu när plåten är på plats. Plåten ska gå upp under panelen. Enligt ByggAMA ska det vara 300 mm men här tycker vi det räcker med cirka 200 mm.

Här har plåtslagar´n satt ett verkstadsbockat språngbleck med droppnäsa på plats och stryker den yta som ska möta nästa plåtlager med falsolja. Falsoljan torkar först långt om länge och fogar och tätar plåtarna till varandra.

Det färdiga ”taket” tog han med från verkstan. Här ligger det upp och ner.

Den stora ihopfalsade takplåten lyfts på plats.

Så här såg diskussionsunderlaget ut. Jag föreslog dubbla hakfalsar med ståndfalsar på sidorna, plåtslagaren förstod precis och överförde skissen till mycket tjusigare plåtslageriarbete. Det är många moment att få till det här men det gick som en dans.

Här används plåtsaxen för att klippa rätt form på den uppvikta kanten. En rundad form klipptes lätt till, här genom tre lager plåt!

Jomen så här blev rundningen. En klämtång (plåtslagarens tving om man överför det till snickarverktyg) klämmer fast språngbleck och takplåt.

Sen ritas den böjda formen av på ett sidplåt vars språng hade bockats på verkstan. Strecket av bläckpennan syns om man ser efter noga men plåten görs större för att kunna vikas ner sen.

Så här ser alltså sidplåten ut.

Sidplåten böjs över takplåten med en falstång.

Plåtarna slås ihop med klubba och mothåll samt med penhammare just i rundningen (ej i bild).

Slutligen finjustering av hörnet.

Ståndfalsen är klar. Klämtången sitter fortfarande kvar men…

…tas bort då språngklämman tas i bruk.

Språngklämman är en bred ”falstång” för långa bredder som språng har. Den klämmer som höres ihop språngets plåtar och gör ytan jämn.

På bilflaket fanns många verktyg, färdigbockade plåtar, falsolja, skruvar och …

…färdigbockade fönsterbleck från verksta´n med olika längder avsedda för uthuset.

Köper man färdiga fönsterbleck i byggvaruhandeln är det lätt att längden inte passar. Husägaren kapar blecket i ena änden utan att vika upp kanten och använder silikon som tätning. Åt denna lösning fnyser den duktige plåtslagaren.

Frågvis som MrsUniversum är lärde hon sig en del om plåtslagarens verktyg. På bilden syns en krymptång för att vecka t.ex stuprör som ska stoppas i ett annat rör av samma dimension. Språngklämman ligger på marken, det blågula verktyget. Det här var intressant att få veta och se.

”Burkens” plåtarbeten är klara. Fler bilder kommer då panelning och målning är klar. Och kanske en förklaring till formspråket. Får man göra så här om man kallar sig byggnadsvårdare?

Vad burken ska användas till? Ja det får ni veta långt om länge. Här i Universumet får nästan att lov att ta tid vet de som läser skriverierna. Vi har av en byggnadsfirma köpt ett färdigt skal (tegeltaket fick vi mot planerna lägga på egen hand) men det går ändå inte fort!!! Det invändiga tar vi itu med själva så inte blir det klart i år. Vi tänker ju ta krafttag med salen nu när det blir inomhusväder ; )  Just nu har Halvan härlig seglingsvecka med en kompis. De gav sig iväg igår och jag blev gräsänka. Undrar just vad jag ska pyssla med på kvällarna förutom att se till getterna?

.
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

7 thoughts on “Plåtslageri

  1. Vi hade plåtslagare länge här när de la vårat tak. Håller med om att det är fascinerande. Allt hantverk är roligt.

    Gilla

  2. Kul att se plåtarbete så här på bild. Ganska fascinerande tycker jag. Heder åt alla gamla hyggliga yrken!

    Gilla

  3. Ja, vi på PLR håller också med om att plåtslageri är väldigt intressant!

    Det var väldigt kul att se dina bilder och vi tackar för att du synliggör hantverket på din webbplats.

    PLR
    /Hans Eriksson

    Gilla

  4. Nämen, vad trevligt att en medlem i en branschorganisation har hamnat här på bloggen. Tack för kommentar! Jag vill så gärna berätta om vad skickliga hantverkare kan utföra till vettigt pris för en konsument/husägare. Som byggnadsvårdare vill vi göra så mycket som möjligt själva, men det gäller att ha urskiljning och se sin begränsning. Och då är det bra med duktiga plåtslagare!!!

    Gilla

  5. Av en slump kikade jag in på den här sidan och fick då se mig själv in action när burspråket skulle beslås. Nu förstår jag ditt osedvanligt stora intresse för mitt hantverk och allt fotograferande lite bättre. En annan kul sak som jag observerade är att jag även har gjort spiskåpan i köket. Denna gjordes under min tid hos en annan arbetgivare några år tidigare. Hoppas mtt arbete fortfarande är till belåtenhet.Numera har jag ställt undan verktygen och ägnar mig åt pappersarbete, dock i samma bransch.

    /Lasse

    Gilla

    • Lasse, du har gjort jättebra jobb här hos oss. Vi är glada och tacksamma. Ditt efternamn kände jag inte till. Spiskåpan kom verkmästarn på den anrika firma du då jobbade hos (och som sedan gick upp i en helt annan firma) och tog beställning på, jag minns att jag bad att få komma och titta på då kåpan arbetades fram på verkstan men verkmästarn sa bestämt ifrån. (Jag anar att han tyckte beställningen var konstig, han hade föredragit rostfritt som används i dagens ”modernare” inredningar :-)

      Jättekul att ha en och samma person bakom båda jobben och hoppas att det finns fler verksamma plåtslagare i kommunen med samma yrkesskicklighet. Nu då du börjat ”vika papper” ;-)
      Tack för att du kommenterade och berättade!

      Gilla

Tyck till om du vill!

