Världens snyggaste entrébro

De här hällarna som bildar en entrétrappa till Juhola finngård i Värmlandsskogarna, är bland de vackraste sätten att komma in i ett hus som jag sett. Flata naturstenshällar av skiffer som nötts av många fötter. Som stöd under den översta hällen ligger en rundare sten. En ren inspirationsbild att bevara på näthinnan för min del.

Här i Universumet har vi också en entrébro till ”hönshuset” av natursten, granit är det nog. Självfallet har vi bevarat den. Men vad är klumpig granit mot flata, smäckra skifferhällar???!  Men hur som helst tycker jag att det är intressant med lokala material, som ger en så´n härlig varitationsrikedom i vårt avlånga land. Min förhoppning är att lokala lösningar och material bevaras även i vardagliga miljöer som slits av vanliga människor och familjer. Juhola finngård, inte alltför långt från Torsby och norska gränsen, är nu ett museum. Stolthet över lokal variation önskar jag oss, likriktning är väl för trist…

.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,