Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Här vare grönt!

2 kommentarer

Nu bryter jag av skriverierna om mur- och putsjobb med bilder på ett annat rum i Universumet, en kommunikations-yta.

Så här såg farstun ut då jag flyttade till mitt Universum. GRÖÖÖÖNT!!!

Knallgröna pärlspontväggar, vitt pärlsponttak, brunbeige trappa.

På väggen syns en lucka på glänt på ytterväggen. Där fanns ett skåp i det oisolerade utrymmet mellan väggens liggande fasspont på utsidan och stående pärlspont på insidan. Ytterväggen är nu isolerad och luckan borta. Förutom i farstun består bottenvåningens väggar av resvirke och de stående timmerstockarna är drevade med lin, vitmossa och bomullstrasor.

Det här är en bild från tidigt 1970-tal då väggarna nyss målats knallgröna och trappan på gång att övergå från rött till beige. Tjusigt på 1970-talet men jag otrivdes rätt ordentligt med färgsättningen.

Idag är trappan röd igen. Farstutaket har Universumets umbragröna kulör och väggarna är ljust grå. Ursprungligen var trappan röd, taket grått (trol. järnoxid som pigment) och väggarna gröna. Först umbragröna och därefter gröna enligt fotot nedan. Före 1924, innan övervåningen inreddes,  fanns en bräddörr nederst i trappan. Jag tycker verkligen om trappor byggda utan vangstycken, platsbyggda trappor som den här.

På övervåningen fanns en yta på det platsbyggda skåpets avfasade hörn där ursprungsfärgen var lätt att skrapa fram. Jag täckte tillfälligt med självhäftande runda etiketter då vi målade grått. Rundlarna med 20-talets blågröna kulör piggar upp allt det ljusa. Kanske skulle den färgsättningen kunna bli gångbar framöver? För ingen ska väl tro att dagens färgsättning blir kvar i evighet! Målar inte vi om så blir det någon annan, om huset får stå kvar.

.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Här vare grönt!

  1. Läckert!!! din gröna panel..:) men dagens färgsättning gick inte av för hackor den heller… snyggt!!! här har jag hittat en blekgrön färg på trappen o mörkt räcke o sidostycken… att sen panelen i hallen varit knallgul nån gång talar vi tyst om…:) senaste färg på elementet var babyrosa… men bara halva för målaren hade tröttnat ur efter halva så ett halvt rosa halvt gult blev resultatet….:) ja här var det mörkt i helgen, kommunen släcker ner alla gatljus o mång hus runtikring var mörka…. härligt med ett tillfälle när så många människor är övverens….

    Gilla

    • Annika, det är härligt med färg (åtminstone till en del). Farstun fegade vi med då det gäller väggarna. Fast från början var det skönt med en vit ”oas”. Jag har börjat prata om ommålning men det dröjer nog.
      Det här med släckta gatlyktor, det är jag lite avis på. Jag skulle så gärna vilja uppleva det någon gång igen. Om än bara för en kväll. Ha fina utsikter över sjön nu när våren anländer!!!

      Gilla

Tyck till om du vill!

