Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Torkade äpplen

5 kommentarer

Här i Universumets matkällare finns fortfarande vissa av våra äppelsorter fullt användbara. De vi inte äter färska eller gör mos av brukar vi torka.

Jag har läst så många förslag i tidskrifter och böcker om hur äppelringar bäst torkas. I nästan samtliga fall ska el användas: torka i ugn på svag värme, torka i elektriska ollor, torka i mikron. Jag tycker inte det känns bra med så mycket energianvändning för att få torkade äpplen (eller svamp eller kryddor).

Hur gjorde man förr tänkte vi och testade. Man skalar och kärnar ur äpplena, skär dem i rätt tunna skivor, trär upp dem på t.ex. blompinnar, hänger upp pinnarna i snören på brödstången i köket.

Gissa om det är en härlig upplevelse att komma in i köket första morgonen efter att äpplena hängts upp (vänstra bilden). Doften är underbar! Det tar fyra dagar i rumsvärme för äppelskivorna att torka färdigt och då ser de ut som till höger.

Sen stoppar jag dem i papperspåse/-ar. De får ju inte bli helt torra och inte heller får de mögla. Efter ytterligare ett par veckor stoppar jag papperspåsarna i en plastkasse som jag försluter nästan helt. Ett par nävar äppelringar åker in i en Reda-behållare som vi nallar ur emellanåt. Det här tycker vi är godis!

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Torkade äpplen

  1. Vi gör precis lika, men hänger dem framför kakelugnen. Då torkar de på 2-3 dygn och blir torra nog att lägga i en glasburk. Väldigt härligt, och ett toppensätt att ta tillvara på de lite trista eftersäsongsfrukterna tycker jag med! :)

    Gilla

  2. Det ser härligt ut!!
    Och jag kan tänka mig att det också smakar härligt.!

    Gilla

    • Secret Garden – ja det är en riktig smakexplosion. Koncentrerade äkta äpplen!
      Och det vet ju TorpSara som också torkar och på så sätt förlänger njutandet av de goda höstsmakerna.

      Gilla

  3. Inte för att jag eg. tror att det kommer bli så mycket kvar av det jag tänkt torka, men hur länge kan man förvara torkade äpplen?

    Gilla

    • Hej Katarina, inte har jag ett slutgiltigt svar. Äppelringarna går ju åt. Men länge, i flera månader håller de. De man köper i handeln i blandning som torkad frukt (till kompotten) i försluten påse håller riktigt länge. Har ringarna blivit hårda är de inte så kul men troligen går de att koka mjuka och använda precis som torkad svamp.
      Men – jag har inte erfarenhet tillräckligt.

      Gilla

Tyck till om du vill!

