Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Den lilla staden

4 kommentarer

”Min” lilla stad fotad i juletid i år.

Kyrkans äldsta delar är från 1100-talet. Albertus Pictor har målat i valven.  På 1300-talet erhölls stadsprivilegier men platsen har varit bebodd långt tillbaka vilket flera fornborgar vittnar om. Rådhuset, vars baksida syns på ett foto, är uppfört 1834 och en karakteristisk empirebyggnad. Den gamla kvarnen nere vid ån från 1600-talet, är numera ett bibliotek. Där trivs MrsUniversum. Trästaden brann 1798. En borgargård blev kvar, den är nu hembygdsgård.

På torget framför rådhuset och kyrkan, befann vi oss på julafton klockan 18 då granen tändes och kören traditionsenligt sjöng in julen.

Topplacering.

Kyrka, rådhus, f.d. folkskola, f.d. kvarn – numera bibliotek.

Hembygdsgården är en borgargård med typiskt inhägnad täppa på andra sidan den lilla gatan.

Trästaden, den lilla.

Ån med byggnader, det svängda ”Stockholmshuset” i rött tegel bara så där 50 år ungt.

Ån med dammluckor samt den gamla kvarnen (biblioteket) och ån fotograferad längre nerströms vid hamnen. Ett varsamt restaurerat kvarter med fin gård (ekonomibyggnader och t o m utedassen finns kvar).

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Den lilla staden

  1. Gud i himmelen så makalös vacker stad du har förmånen att få leva & bo i! Jag är såååå avundsjuk. Bodde jag inte i hus som gått i arv så banne mig skulle jag vilja bo som du gör. God fortsättning!

    Gilla

    • God fortsättning själv! Jag bor ju på en gård en liten bit utanför stan men ändå är det min närmaste ”tätort” som jag lätt kan tillgodogöra mej.

      Gilla

  2. En stad som har kvar den gamla bebyggelsen skulle märkas med Rör Ej! I vår lilla stad brann ett av de gamla husen, men var till större delen oskadat på utsidan. Huset renoverades tyvärr inte fast det fanns fina fungerande förslag, utan det byggdes ett nytt, utan själ. Tycker jag! I förlängningen så tappar platserna sin själ, när man river ner, och bygger nytt. Jag tror att det om några år kommer att finnas en stor saknad och tanke på detta, allt som har gått förlorat. Det är skillnad om det måste ersättas.

    Gilla

    • Håller med, så tänker man nu. Bevara det gamla.
      Men inte heller den lilla staden är förskonad från rivning. På 70-talet skulle trafiken fram och delar av bebyggelsen vid Storgatan längs med ån revs för att gatan skulle breddas. Så tänkte man då, riva och bygga nytt för en bättre framtid. Vi hoppas bevarandeideologin håller sig kvar!

      Gilla

Tyck till om du vill!

