Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Inlagd squash

1 kommentar

Det är höst, en härlig årstid. Då jag flyttade till Universumet och skulle köpa allehanda frön för att odla, sa en av mina väninnor: Köp squash – det kan man inte misslyckas med!  Jag var novis och visst hade hon rätt. Sen dess odlas här några plantor nästan varje år. I år grodde inte första omgången (fukt och kyla) så det blev till att peta ner några frön igen lite senare.

I helgen la vi in 10 kg squash som senapsgurka efter ett gammalt recept ur DN. Receptet är min favorit då det gäller squash. Det blir gott och många av ingredienserna finns här på gården. Det blev det inte mer än fyra större glasburkar av dessa 10 kg. Mycket vatten urlakas då squashbitarna ligger i salt under natten. Det här är ingen matblogg, och jag ingen kunnig kalaskokerska, men det här receptet skriver jag ändå ner:

Detta behövs till 3 kg squash:

200 g salt (drygt 1,5 dl fint salt)
2 nävar svarta vinbärsblad eller körsbärsblad
10 stora dillkronor
10 små kvistar dragon
0,5 kg schalottenlök eller vanlig gul lök
ca 15 cm pepparrot
 
LAG:
2,5 dl ättiksprit, 12 %
1,5 liter vatten
2 msk vitpepparkorn
2 msk socker
 
SLUTLIGEN:
100 g senapsfrö (gula, bruna eller blandade)

Skala squashen, skär den på längden i fyra delar, ta bort kärnorna och det mjuka kring kärnorna med hjälp av en matsked. Skär squashen tvärs över i ganska stora bitar, 6-8 cm, och blanda dessa med saltet i en stor bunke. Lägg tvättade blad, samt dillkronor och dragonkvistar ovanpå. Täck med ett fat med tyngd på och låt stå svalt till nästa dag.

Häll av vätskan som bildats, låt squashen rinna av väl och torka den lätt med hushållspapper. Spara blad, dillkronor och dragon.

Skala pepparrot och lök, skär i små tärningar respektive tunna skivor. Lägg blad och någon dillkrona i botten på glasburkar eller krukor och varva sen squash, pepparrot, lök och kryddörter.

Koka upp alla ingredienser till lagen och häll den kokhet över squashen, den ska täcka helt. Fördela senapsfrö jämnt över ytan och förslut omedelbart. Senapsfröna singlar neråt allt eftersom. Låt stå svalt ett par veckor innan provsmakning. Mycket hållbart!  Jag brukar ha en burk framme för de är rätt vackra, resten åker ner i matkällaren så länge.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

One thought on “Inlagd squash

  1. Pingback: Skördetid igen « Mitt Universum

Tyck till om du vill!

