Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

Dagen som igår var

2 kommentarer

De gamla vita pionerna blommar sen några dagar tillbaka. De är toppen. Stjälkarna är höga och böjer sig lite då blommorna slår ut med sin tyngd. Kronbladen är lite rundat flikiga, de yttersta större än de inre. I mitten går bladen mot gult. Några rosa och gula ståndare och pistiller i mitten (förstås). I början trodde jag att det här var luktpioner eftersom de blommar senare än de rosa bondpionerna  – men så är det nog inte för de doftar inte.  Är det så att någon som råkar läsa mina skriverier vet vad detta är för sort skulle jag bli hjärtinnerligt glad att få veta.

Någon försommar något år skulle jag vilja åka till Guldsmedsgårdens plantskola utanför Herrljunga för att njuta av och lära mer om pioner. Ja, kanske köpa någon också. Plantskolan har jag förstått startades av pionkännaren Hermann Krupke.


En vit skönhet.

Uthusgrunden är grävd, jord bortforslad, grus/makadam och kantbalkar hitforslade. Resten av veckan står bygget stilla. So far känns det som ett förskräckligt modernt byggande. Men det ska nog gå bra… väl…

Igår utfördes en sommarrit av MrsUniversum. Fem gånger är väl en tradition, eller? I samband med arbete var jag mot Stockholmshållet till. Så jag körde in till Gröna Lund på kvällen för att lyssna på Sven-Bertil Taube. Taube-visor är sommar för mej. Det var riktigt härligt med fint väder och mycket folk. Eftersom jag kom tidigt fick jag sittplats och läste medhavda bibliotekslånade trädgårdstidskrifter och bok. Avstressande som bara den. ”Halvan” hade inte tid den här gången – normalt är det en gemensam rit för oss detta med Taube. Nu är det riktig sommar – även om semestern inte börjat!

 

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Dagen som igår var

  1. Hej.Vilka underbara pioner!!!! Jag som älskar dem, har samlat på mig en hel del litteratur…bara jag kommer hem från stugan, skall jag kolla upp, kanske jag hittar ett namn på din pion:)Skoj att följa med dina byggprojekt, mina brukar bli i planeringstadiet när jag inte riktigt lyckas engagera nån familjemedlem (gubben främst;))att förverkliga dem. Kram.

    Gilla

    • Tack för kommentar. Det vore verkligen roligt att få veta om pionen har något namn. Och när det gäller byggprojektet tar vi hjälp med grunden men fortfarande bävar jag lite för hur slutresultatet kommer att ta sig ut.

      Gilla

Tyck till om du vill!

