Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Grävaren har kommit!

Lämna en kommentar

MrsUniversum bävar. Grävaren på larvfötter har anlänt och parkerat fram till måndag. Då kör arbetet med grunden för uthuset igång.

Har vi tänkt rätt? Tvättstugan har oarmerat betonggolv från 1900-talets början, därpå regelväggar med enkelfasspont på utsidan. Ungefär halva huset isolerades omkring 1970 och där är den nutida tvättstugan inrättad. Även drängkammaren är isolerad – med sågspån från det år den byggdes till.

Nu ska här göras platta på mark i modern tid. Jag är oerhört rädd för att grunden kommer att se malplacerad ut här. Alldeles för slät och med fogar. Får väl gå på med grovputs i värsta fall… Jag gillar inte platta på mark så vidare värst, men den kan säkert vara bra en sådan här gång. Grunden får inte bli för hög, panelen ska gå långt ner men självklart inte ha markkontakt nu eller sen.

Som tur är ska bara plattan gjutas med färdigisolerade kantbalkselement före semestern. Lite mer tid att fundera ges. När hönshuset byggdes om med torpargrund, gjorde vi allt själva i lugn takt. Men gjuta grund klarar MrsUniversum inte av.

Det är den här byggtekniken de flesta som nu bygger nya hus använder sig av, de flesta nya hus står på platta på mark så det är inget nytt alls. Det fungerar tydligen men jag vill inte ha ett modernt hus här. Inte har jag planerat speciellt bra inför detta, trots att vi haft åratal på oss. Och det här är bara ett pyttelitet hus som ska bli till. Diskuterat har vi gjort här i Universumet – våningshöjd, antal våningar, planstorlek. Kompromissat. Och jag vet med mig att det är detaljerna som gör skillnad!

Huset ska ha stående råspont i två, tre olika bredder som fasadmaterial. Den sågade sidan utåt för att kunna slamfärgas lätt. Fönster har jag idé om. Sadeltak tänks det bli, inte pulpettak som plåtgaraget, och på det ska gammalt tvåkupigt lertegel läggas (som på tvättstugan). Dock blir det inte en förlängning av denna befintliga byggnad! Det nya blir lägre och lite eljest, knubbigare, i plan. Att bara förlänga blir en för lång och ”perfekt” byggnad, man ska se att det är ett tillägg. Så som man byggt på bondgårdar då nya volymer behövts. Troligen krånglar vi till det för oss, jo då…

För MrsUniversum känns det som att ge sig ut på djupt vatten. Jag har inte riktigt kontroll över detta trots tankar och skisser mm mm… Och inte går det att göra ogjort sen. Betong varar länge. Och inte har jag kontroll på den hamlade almen med sina rötter, den vill jag verkligen ska leva kvar. Hu, jag bävar…

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

