Apropå uthus

Det  finns en viss vånda med att bygga nytt uthus här i Universumet som ersättning för det rivna. Det nya får absolut inte bli för ”fint”, det måste anpassa sig till de andra byggnaderna här.  Och vi har misslyckats med att få tag i äldre begagnad panel men har ett lager med taktegel.

Den lilla lagården nedan, som fanns här i trakten,  tyckte jag mycket om utseendemässigt. Sadeltak med sinuskorrugerad, galvad men rostad plåt, stående rödslammad panel, litet vitmålat spröjsat fönster, port och dörr rödslammade lika väggarna. En vind fanns kan man förstå av gavelfönstret som skymtar. På högra sidan en tillbyggd del med fönster med annan spröjsindelning. En omärkvärdig byggnad men vacker och självklar i sin anspråkslöshet. Kalla det gärna traditionell ”arkitektur”.

Då fastigheten såldes revs den gamla ekonomibyggnaden för att bereda plats för ett dubbelgarage med litet förråd. Som oftast nu för tiden fick det nya uthuset samma fasadfärg som bostadshuset, samma panel, samma vita färg på portar och dörr som bostadshusets entrédörr och samma takmaterial. Taklutningen blev flackare  än tidigare. Ekonomibyggnaden har fått samma dignitet som bostadshuset.

MrsUniversum tycker om när uthus har annan färg än mangårdsbyggnaden om denna är målad med linoljefärg eller moderna färgtyper. Uthus ska inte vara lika ”fina” som bostadshuset, jag tycker om gradskillnad på tomten. Är bostadshuset målat med Falu Rödfärg tycker jag nog att uthusen också ska vara röda eller grånat omålade.

Det här är en gammal och kass bild, scannad från dia, på en lagård jag fotat under en biltur norrut. Plåttaket ser ut att vara återanvänt av något slags mindre plåtar, kanhända uthamrade tomfat. En fantastiskt charmig byggnad enligt mej. Visst, något underhåll skulle behövas (ser ett hål i taket, trasig fönsterruta) men antagligen värderas inte huset och det får förfalla tills det rivs.

Kalla mej ruinromantiker – inte mej emot… I vår träbyggnadskultur är omloppen på husen så mycket snabbare än i stenbyggnadskulturer. Jämför en svensk lada med Colosseum i Rom eller en egyptisk pyramid eller varför inte ett svenskt slott! Vårt kulturarv i trä försvinner så fort och vi människor har ett kort minne. För att förstå sin samtid är det viktigt att känna sin historia och detta är lättare med verkligheten framför sig, inte endast akademiskt beskriven i litteraturen – tycker jag.

Ett uthus som jag också gillar riktigt mycket är det som syns på bloggen Mitt Egnahem.  Virket och vedklabbarna framför gör det inte sämre!

3 reaktioner till “Apropå uthus

  1. Jag kan inte annat än hålla med dig om att alldeles för många väljer att ”villafiera” sina uthus idag. Att måla dem i samma färg som villan/huset förändrar hela gårdsbilden tycker jag. Det är så tråkigt att en så stor del av vårt kulturarv värderas så lågt.

    Byggnadsantikvarien jag har kontakt med sa att enbart 6%!!! av alla hus i Sverige idag är från innan 1900. SEX PROCENT det är ju så otroligt lite…och då är ändå alla kyrkor medräknade.

    Usch jag får dåligt samvete att läsa detta nu när vi precis rivit gamal ladan på vår gård…vi hade gärna haft den kvar men den var ju så förfallen att det faktiskt inte gick. Det är sorgligt tycker jag. //Sophie

    http://www.ekenasgard.wordpress.com

    Gilla

    1. Sophie, du hade i alla fall tänkt igenom rivningsbeslutet med kulturhistoriska glasögon. Antar jag. Vi river ju själv ett uthus, en årsring.
      Att bara 6 % av byggnaderna i landet fanns före år 1900 är lite chockartad för mej. Det är inte många. Hur många av dessa är uthus???

      Jag skulle vilja att huvuddelen av svenska fastighetsköpare och fastighetsägare skulle tänka sig före både en och tre gånger innan man ”villafierar” som du så förklarade kallar det. Men hur farao ska det budskapet kunna nå ut??? Gammalt är inte dåligt.

      Gilla

  2. Ja tänk vad skönt om det kunde lämnas ut nån broschyr om värdet i gamla hus och att allt gammalt inte automatiskt är dåligt! Man blir helt deprimerad av att läsa om gamla hus som ska tilläggsisoleras eller där fönstren ska bytas ”bara för att man måste det” på ByggaHus där jag läser mycket. Och att många köper gamla hus och sedan renoverar ALLT med förevändningen att de vill åt charmen som gamla hus har! Men var finns den när allt är nytt?

    Och ja vi tänkte länge och väl och ändå gnager samvetet att man rev ett sånt hus som var original…och vi samtidigt beklagar oss över att förra ägarna renoverat bort allt gammalt på boningshuset. Är vi då bättre som river helt?

    Jag vet faktiskt inte om uthusen är medräknade öht men han sa alla hus inklusive alla kyrkor! Visst är det skrämmande…men istället för att tänka hur få det är kan man ju vända lite på det och tänka på hur mycket nytt som byggs. Då känns det lite bättre tycker jag iallafall…att det är det som gör att andelen gamla hus minskar…inte att de rivs! //Sophie

    http://www.ekenasgard.wordpress.com

    Gilla

Kommentarer är stängda.