Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Gårdspump

2 kommentarer

Här i mitt Universum har vi eget vatten från en grävd brunn. På brunnslocket finns en pump som vi inte använder. En hydrofor pumpar numera vattnet till de olika tappställena.  Men som sagt, pumpen finns kvar. En liten reklamlapp som kom i postlådan visar att nytillverkade pumpar fortfarande säljs. Och att det går att köpa reservdelar till sin pump om så behövs. Reklambilden visar en mycket mer romantiserad vy än vad vår pump kan uppvisa. En gång i tiden var det ju av nödvändighet pumpen införskaffades, inte för skönhetsvärdet, för nostalgin eller det kulturhistoriska värdet.

För övrigt gillar jag inte ordet nostalgi så vidare värst. Det används lite vårdslöst. Jag känner mej inte som nostalgiker fastän jag är intresserad av livet och tingen från förr. Jag upplever mej inte som bakåtsträvare utan en spjutspets mot framtiden.

Om gårdspumpen Kronan kan läsas på hemsidan http://www.gårdspump.se.

Nu blommar syrénerna och det regnar. Här finns lila och vita bondsyréner som doftar så gott och en ungersk syrén vid traktorgaraget som blommar kopiöst men luktar urk.

BONDSYRÉNER
Första sommardagen och syréner:
skamsna vänder sig byborna bort,
ännu inte vanda vid det sköna.
I mörkningen smyger de ut,
bryter fumligt några kvistar.
                   Werner Aspenström
Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Gårdspump

  1. halloj, vilken fin dikt! Så där är det ju! Jag vill inte heller kalla mig nostalgiker, allt var inte bättre förr, definitivt inte…men mycket var vackrare då;)…Ha en skön helg! Kram!

    Gilla

  2. Ja visst är dikten bra. Jag läser gärna dikter – det är så många poeter som har fångat mänskliga upplevelser, fångat i ord det t.ex. jag känner.
    Och tack för hälsningen – helgen var fylld med underbart skönt arbete avbrutna av glassätar- och fikapauser.

    Gilla

Tyck till om du vill!

