Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Skänken och bänken

2 kommentarer

Skänken har stått i köket sedan huset byggdes. Precis innanför dörren där diskbänken nu finns, stod den. Jag tyckte  inte om den och ville inte använda den i nya köket – tänk så dum man kan vara… Där hade MrsUniversum svårt att inse att den var värdefull med vit 70-talsfärg och trista knoppar på lådorna. Baksidan är väldigt fin med sina spräckta brädor som handhyvlats på sidan inne i skänken – ett gediget hantverk. Man visste var man skulle lägga ner mesta jobbet förr i världen. Tyvärr målades baksidan vit på 70-talet.  Jag gillar i ett sån´t här fall obehandlat trä mera men baksidan är det bara änglarna som ser!

Att hyllinredningen är superb ansåg jag vara en bisak. Så lätt att tänka fel!!! Det var den ene snickaren som fick mej att förstå att den var värd att använda. ”Jag kan ställa i ordning den åt dej” sa han då han fick se den ute på magasinet

70-talets träknoppar togs bort, dörrlisten justerades, låset togs loss och oljades. Vi höll med nycklar som Halvan trollade fram ur gömmorna. Det enda som sen återstod förutom målning var de tre nyckelskyltarna. De fanns i rätt storlek hos Gysinge byggnadsvård och till rimligt pris. Jag har för vana att alltid först leta beslag hos beslagstillverkare eftersom samma tingest ofta finns där och till mycket billigare pris än i byggnadsvårdsbutikerna. Men detta gällde inte små nyckelskyltar för möbler.

Sen tog Maria Målare hand om utvändig målning. Och MrsUniversum målade den invändigt i grågrönt.

Bänken som vi har som sittplats i köket, förutom stolarna, byggde snickarna av limfog med lock av stavlimmad ek lika bänkskivorna. Samtidigt är sittbänken en förvaringsplats. MrsUniversum ville ha ett fack för dagstidningar, ett fack för sällskapsspel (där finns en rörlig grund låda överst i det facket) och ett grunt utrymme för kartor, tidtabeller, broschyrer.

Under detta fack finns två lådor som nås från bänkens framsida. Där förvaras stearinljus av olika sort. Lådorna laxades för hand av den fantastiske snickaren. Nu står de sida vid sida, skänken 100 år och bänken nytillverkad. Båda laserade och flammade av Maria Målare.

Nedan finns ritningen. Som jag nämnt tidigare lutar golvet. Sittytan är horisontell men bänken lutar i övrigt, mycket överdrivet på ritningen. Barn sitter till vänster, vuxna till höger ;)  Den här sittbänken ingick i anbudet från snickaren. Tilläggas kan att idén till just denna sittbänk kommer från mitt föräldrahem men det finns säkert många liknande. Man kan nog säga att bänken är en hommage till min far som snickrade en sittbänk med förvaring en gång för länge sen till ett kök som fortfarande finns.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Skänken och bänken

  1. Skänken blev ju kanonfin! Jag håller med om att det kan vara svårt att hitta beslag. Maken passar på att leta så fort vi kommer till något byggnadsvårdsställe. Det är bra att man kan hitta vissa saker på Gysinge. Vi brukar ta ett par turer om året dit och låta oss inspireras.. Gamla svarta eldosor av bakelit (likadana som de säljer på Gysinge) fyndade vi på ett litet ställe för ca 30 kr styck! Då blev vi glada :)Ha en trevlig påskhelg!

    Gilla

    • Tack för skänkkommentar. Trevlig påsk själv!
      Det var verkligen ett lyckligt fynd med 30 kr för en svart eldosa av bakelit.
      Själv har jag samlat en del gamla jag kommit över men i kommande inlägg ska jag beskriva hur vi el-resonerade.

      Gilla

Tyck till om du vill!

