Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Kulturhistoria från ovan – flygfotohistoria

2 kommentarer

Företaget Flygfotohistoria lanserade i november sin intressanta sajt. Jag har inte hittat mitt Universum på hemsidan, däremot mitt föräldrahem och min barndomsmiljö. Det tar tid att identifiera byggnaderna men om man väl tar sig den tiden är det jättekul, intressant, ”fett najs” och lite sorgset.  Normalt ser man ju inte gårdarna ovanifrån och dessutom är fotona ett halvt sekel gamla, fotograferade 1950 – 1957. Många renoveringar, materialbyten, förbättringar i tidens anda, förändringar har skett – men strukturen finns där. När jag ser en del av fotona önskar jag att det gick att besöka den tid som då var. Hur levdes livet? Bilarna var färre, cyklar, mopeder och hästar var desto vanligare, jordbruket var inte rationaliserat,  skog avverkades med småskaliga metoder. Formgivare som Stig Lindberg var i full fart, Lena Larsson var på uppgång men hade ännu inte myntat uttrycket slit-och-släng, plast var en ny produkt, tonåringar fick en egen kultur, framtidstron var stark…

För mej är flygbilderna en bra komplettering till fastighetskartan och även till ännu äldre kartor. Det är också roligt att på vissa bilder se folk titta upp mot planet som kretsar ovanför – från potatislandet, från trädgårdsmöbeln osv. Och att titta via hemsidan kostar inget!

flyg

Julkortet med den glade, störtade tomten hittade jag på loppis igår.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Kulturhistoria från ovan – flygfotohistoria

  1. Hej Mrs Universum,
    jag trodde att din gård låg i Norrland, med tanke på alla snöbilder, men ser nu att den ligger i Svealand. Visserligen är Svealand mer än Norrland för oss här nere i söder, men ändå. Här har vi bara lite frost på gräset och väntar fortfarande på första snön (snöat har det i november, men det lade sig inte ordentligt). Har din gård något namn? Namn på gårdar kan vara roliga. Min har alltid kallats Gamlegården. Troligen för att sonen i huset (min morfars far) köpte den större intilliggande gården och då blev föräldrahemmet den ”gamle” gården.
    /astrid

    Gilla

  2. Oj, har ni inte ens sett den första pudersnön på marken?! Här har vi som sagt haft snö men den försvinner lika fort som den kommer ifall det blir plusgrader. Det gäller att njuta här och nu då den råkar finnas. Jag har märkt att februari månad är snösäkrast här hos oss – de senaste två åren har vi kunnat spänna på oss skidorna och åka ut flera gånger. 2006 låg snön kvar hela februari! Om jag får sia kommer nog snösäkra bygder att vara åtråvärda för turister (inte bara utförsåkning) om 50 år…

    Gårdarna här omkring har namn men då kommunen för några år sedan införde gatuadresser var det inte många som protesterade. Alltså kommer gårdsnamnen att försvinna med tiden, kanske även från nya kartor som kommer att produceras. Så sorgligt tycker jag! Förhoppningsvis kommer gårdsnamnen att finnas de kvar i det kollektiva minnet.

    Gilla

Tyck till om du vill!

