Mitt Universum

Byggnadsvårdsblogg med kulturmiljö och kulturhistoria.

Kritvitt tak

10 kommentarer

Så är då det pappspända taket i salen färdigt. Målat med limfärg som ger en kritvit matt lyster som sig bör. Det blev fint. Precis som det såg ut en gång i tiden.


På fotot är taket är färdigmålat sedan en dag tillbaka, nermålning på pappspända väggen och på taklisten har nyss avslutats så där har limfärgen inte torkat än.

Gissa om vi har rådbråkat våra hjärnor för att förstå vad som gick snett för två veckor sedan då färgen bubblade sig och fäste dåligt.

Vi blandade till limfärgen enligt ett vanligt förekommande recept ur Traditionella färgtyper från Riksantikvarieämbetet men med halverad mängd ingredienser. Traditionella färgtyper kan laddas ner gratis HÄR.




* 5 kg krita + 2,5 liter vatten stoppades ner i en stor plastbalja utan att blandas. Det fick stå över natten för att kritan ska dra åt sig vatten utan att klumpar bildas. Därefter rördes blandningen om rejält.


* 75 g cellulosaklister i pulverform blandades med 2,5 liter vatten.  Vi valde  till andra färgblandningen Glutolin Normal Metylcellulosaklister från Casco. Klistret visade sig bli för tjockt (se bilden) så ytterligare 2 liter vatten vispades i, tillfört i flera omgångar.
Därefter blandades lim och kritblandning. Då även den färdigblandade färgen kändes lite väl tjock tillsattes  ytterligare en liter vatten.

Sen var det bara att tillsammans måla vått i vått med pensel som kan hålla mycket färg. Här stryks andra lagret färg.


Till den första misslyckade blandningen använde jag  Casco Tapetklister. Jag trodde att allt TAPETKLISTER i pulverform var baserat på cellulosa men detta tapetklister visar sig vara baserat på stärkelse av potatis och majs vill jag minnas. Resultat: färgen släppte lätt trots blandning enligt konstens alla regler. Jag förmodar att det blev för limsvagt för att fästa på pappytan som patenterats med mager linoljefärg. Allt fick skrapas ner. Jippi!

Varning alltså för att använda tapetklister som inte är baserat på cellulosa. Kanhända går det att använda om man koncentrerar klisterblandningen men det vågade vi inte prova.


Som vi har läst och funderat under två veckor efter misslyckandet.  Så dök tanken upp: är inte allt tapetklister cellulosaklister?  Det står långt ifrån på alla förpackningar vad tapetklistret egentligen består av.  Man kanske ska vara lite av en kemist för att förstå skillnaden på tapetklister och tapetklister :-)

Cellulosabaserat pulverklister bör vara rätt enligt de flesta källorna. Det finns dock en artikel i Byggnadsvård (även på Internet) om limfärg där skribenten hävdar att cellulosa ej är lämpligt utan PVAc-lim dvs. lim baserat på polyvinylacetat skulle användas. Typ trälim, vitlim. Gissa om förvirringen spred sig. Vi använde trots detta cellulosaklister eftersom det fungerat utmärkt långt tidigare på murstock och väggar och tak i ateljén.  Och visade sig fungera denna gång på taket i salen. Vitt, matt men ändå ”skimrande”.

  • Casco har 125 g metylcellulosaklister. 59 kr.  Obs! Casco Glutolin Special  är ett metylcellulosa tapetklister som är förstärkt med med Polyvinylacetat. Det valde vi bort.
  • Nitor har 130 g (karboxymetyl)cellulosaklister – CMC. 79 kr.
  • Grand Luxe (?) har 200 g  karboxymetylcellulosaklister – CMC.  Säljs t. ex. av Claessons trätjära och Bergagårdens Byggnadsvård. 74 kr.
  • I Gysinge byggnadsvårds handbok  kommer man undan problemet genom att välja animaliskt lim. Det ville jag inte använda här därför att överbliven färg vill jag kunna torka till kakor och spara för kommande behov. t. ex. kritning av spismuren. Det är lätt som en plätt med cellulosalim men med pärllim, benlim, härsknar färgen efter ett tag och kan alltså inte sparas.

Nu är det också så här att cellulosaklister är en liten produkt och kan när som helst försvinna från marknaden. De flesta tapeter idag är ju förklistrade. Därför köpte vi på oss några paket då vi äntligen fann ett säljställe rätt långt från vår kommun. Färghandlarna vill pracka på mej färdigblandat vävlim men jag tackade nej till det.


Novembersolens strålar letar sig in i salen vid 14-tiden.  Takytan är färdigmålad och jag har just avslutat andra strykningen av nermålningen på väggen som inte torkat än. Ni ser att man kan bli osäker på resultatet om man är ovan vid limfärgsmålning.  Men när färgen torkar blir den kritvit och täckande. En underbar färgtyp att jobba med. Absolut.

.

About these ads

Author: MrsUniversum

Vem är då MrsUniversum? Hon lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

10 thoughts on “Kritvitt tak

  1. Vad bra att ni hittade problemet! Och fint blir det. Själv använde jag benlim i limfärgen till loftet, men som du säger, nackdelen är ju att det härsknad. Har själv funderat på att blanda i tapetklister, men hade säkerligen också köpt en med stärkelse….. Intressant det där!!!!

  2. Mycket intresant!! Inte heller visste jag att dagens tapetklister inte längre innehöll cellusosa.
    Men jag misstänker att det är det som händer när vi tapetserar direkt på en slätputsad yta (vi renoverar ju stenhus) och får problem trots grundlig förlimning, dagens lim är helt enkelt för svagt. Fungera säkert bra på gipsskivor men inte hos oss.
    Vi ska prova Casco har 125 g metylcellulosaklister om det hjälper.
    Tack för ideen!

  3. Vad skönt att det nu blev bra och hoppas du hittat den riktiga orsaken till problemet så det inte uppstår igen någon annan gång. Jag tror att jag också ska köpa på mig ett litet lager med sådant klister för limfärgsmålning kommer det ju att bli även här framöver. Vi har använt Casco tapetklister hittills ( i pulverform) när vi tapetserat men vad det innehåller framgår inte någonstans på förpackningen.

  4. Ankan, vi antar att vi hittade problemet eftersom färgen sitter bra nu :-) Med benlim skulle ytan klara sig ännu bättre från nötning så jag förstår att det var lämpligt på ert loft, här hoppas vi att ingen kommer åt att kladda ner taket.
    Cellulosa är också stärkelse men baserat på trä, inte potatis eller majs eller… Hur som helst är limfärg härligt att arbeta med om den sitter kvar :-)

    Hans, visst tapetklister innehåller cellulosa. Casco har ju ett som bara heter Tapetklister och det innehåller annan typ av stärkelse men även Glutolin cellulosaklister beskrivs som tapetklister på paketet. Gissa om man blir förvirrad vid en djupdykning i ämnet.
    Har ni alltså haft problem med att få tapet att fästa på slätputs?

    Sophie, vi vet inte om detta var orsaken till första misslyckandet men vi upptäckte i alla fall att tapetklister kan vara baserat på olika typ av stärkelse. Och att andra gången fungerar färgen. Och i samtliga recept i böcker där tapetklister ska användas står det att det ska vara cellulosaklister.
    Ja, det kan vara smart att lägga upp ett lager om man vet med sig att mer cellulosaklister kommer att användas. Det förstörs ju inte med tiden. Om det slutar produceras av de stora företagen kommer något byggnadsvårdsföretag att ta fram produkten till ett mycket högre pris ;-)

  5. Din analys verkar riktig! Detta cellulosaklister brukar jag använda, men jag har ingen aning om det kommer sluta att tillverkas: http://ovolin.jetshop.se/. Men visst blir man konfunderad när man går till en färghandel, och de nästan inte förstår vad man pratar om… MVH Värmländska Mitt Egnahem

  6. Oj, såg nu att min länk inte gick ”rakt till” klistret. Ovolins byggnadsvård har också Grand Luxe-klistret. Aldrig tänkt på vad de hette…

  7. Hej, vad intressant jag målade vår vedspiskåpa igår men använde mig då av pärllim. Sägs att cellulosa är lättare att använda men jag tyckte limfärgen gick bra på spisen. Täcker fint och en fin lyster. Jag fick tag på pärllimmet på Skansen. Ha en fin fin vecka/Gela

  8. Nu blir jag konfunderad – har läst mig till att cellulosalim är det man använder för beredning av limfärg – saluförs under namnet ”Målarlim”, av Nitor, dock går det inte att läsa sig till vad förpackningen verkligen innehåller…
    Enligt källorna duger inte tapetklister (cellulosaklister) för detta ändamål.
    Den kemiska skillnaden skulle vara att cellulosaklister (MC) är en metylcellulosa, medan cellulosalim (CMC) är en karboxymetylcellulosa (har en -COOH grupp kopplad).
    Vad denna grupp skulle ge för unika egenskaper till färgen är jag inte människa att bena ut.
    Taket ditt ser fint ut iaf, trots användningen av hederligt klister! :)

    • Hej, det krävs nog kemikunskaper för att förstå detta. Och jag är ingen kemist, du har bättre koll ser jag.
      Vilka källor du har vet jag inte men innan cellulosaklister fanns användes pärllim/benlim, kanske även fisklim. Det är bra till limfärg men färgen måste användas ganska snart för annars ruttnar den av det organiska innehållet.
      Efter vad som inträffat med taket här, skulle jag inte våga köpa ett lim där det inte går att kontrollera vad det innehåller. Vi använde klister med cellulosa i då taket målades på nytt.

      Kanske forskas det om tapetklister och limfärg någonstans – det vore behövligt.

Tyck till om du vill!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 197 andra följare