Mitt Universum

Byggnadsvårdsblogg med kulturmiljö och kulturhistoria.

En vag känsla av höst…

5 kommentarer

…  kom över mej ett ögonblick idag. Efter en sommar som aldrig riktigt blev av, efter en semester som mest innebar praktiskt arbete.

Jag stod och målade med svart slamfärg på ateljéns fasad i eftermiddagssolen (11 år sen sist) och Halvan höll på med karmunderstycket till fönstret på norrgaveln på bostadshuset. Då hörde jag hans röst som ropade ”Är det inte dags för en glass nu?” Glasstruten smakade gott på trädgårdsbänken vid stugväggen.

I min trädgård en kväll i den tidiga hösten

Än med sin hetta sensommarsolen brinner.
Skyarnas vita flockar vandrar och går.
Här under träden vila och svalka jag finner.
Icke förgäves ett vinkrus framför mig står.
Månen skall stiga snart med sitt daggiga glitter.
Suset av bambu blandas med springvattnets låt.
Kvällsvinden fläktar sval i min ärm där jag sitter.
Vem kan jag säga min lycka och glädje åt?

Li I
700-talet e. Kr.

ur ”Kineser” 1962
Kinesiska dikter
i översättning av
Hwang Tsu-Yü och
Alf Henriksson

.

Författare: MrsUniversum

Vem är då MrsUniversum? Hon lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “En vag känsla av höst…

  1. Lukten an höst är här trots vackra högsommardagar.
    Dags att avsluta sommaren projekt och se till att föråden är fylda

    • Aaa… lukten av höst. Det borde finnas en dikt som heter så, kanske gör det det.
      Hans, du har rätt, de gäller att förbereda sig fastän sommaren inte är slut än. Vi är fortfarande i rötmånaden :-)

  2. I vårt fall mest se till att ved för vintermn nu hamnar under tak i uthuset.
    Sedan att få klart vindskenor och tak vid västra gavelen.

  3. Du har rätt men så snabb var inte jag…….

Tyck till om du vill!

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 211 andra följare