Mitt Universum

Byggnadsvårdsblogg med kulturmiljö och kulturhistoria.

Dag och natt

9 kommentarer

Det är ljuset visar att det är vår. Den nya vita snön som har fallit bevisar inte att det är vinter.

Solljus mitt på dagen. Den röda rullgardinen är nerdragen för eftermiddagskaffe och tillfälligt tv-tittande.

Såg ni supermånen i natt?

Månen var bara 356 577 kilometer från mej på jorden igår då jag tog det här fotot. Så nära har den inte varit på 18 år.  Det innebar också att den var 14% större och 30% ljusare än andra fulla månar. Det gick naturligtvis inte att fånga med min lilla kamera men vackert var det. (Det som syns till höger på bilden är inte en snödriva utan bilens rimfrostiga tak som fick agera kamerastöd.)

Imorse flödade solskenet in i sovrummet.

För ett par dagar sedan föll alltså 10 cm snö igen och gjorde världen helvit. Men likväl är det VÅR! Fru Purjo beskriver känslan så skönt. Fåglarna kvittrar för det är ljuset som ger vår, inte om snön ligger kvar eller inte.

I norr kallas detta den femte årstiden. Snön ligger kvar men smälter sakta dagtid då det är dagsmeja. Det är varmt i solen och man kan åka skidor väldigt lättklädd om man så vill. På natten fryser det på. Det är härligt!

.

.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Author: MrsUniversum

Vem är då MrsUniversum? Hon lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

9 thoughts on “Dag och natt

  1. O sâ härligt det ser ut med den 5e ârstiden ! Jordskorpan är fortfarande kall, men luften varmare… Och sâ mysigt och varmt inne i ditt universum. Den röda rullgardinen matschade den gröna väggen perfekt. Jag kollade mânen i gâr kväll som faktiskt strâlade lite mer segervisst än vanligt men inte var den speciellt stor. Deet franska flygvapnet satte in sina attacker pâ Lybien för att skydda de civila, men jag är lite orolig att det skall bli krig. Man vet ju aldrig. Mânen sâg ut som linsen pâ en bländande ficklampa som hängde i ett genomskinligt snömoln. för att kolla vad som försigâr pâ vâr lilla jordplutt. :) Ja, ja ute pâ landet blir naturupplevelserna annorlunda och man slipper ackompagnemanget av bilmusiken.

  2. Gammelmor – bra med rapport utifrån även om det är otäcka saker som sker på planeten jorden. Det är mycket nu med utvecklingen i Japan och i Nordafrika. Tack för Din kommentar och jag hoppas att våren i Paris kan bli njutbar trots allt!
    (Allt kan förändras, bara inte människan.)

  3. Visst var månen häftig. Jag reagerade på alla skuggor i trädgården och undrade vad det var som lyste. Och såg då månen. Inte förrän dagen efter fick jag reda på att den varit extra nära.

  4. Hej!

    Jag skrev ett inlägg den 20/12/2010, där jag skrev om min hemgård som jag tyvärr inte ägde till 100 %. Men nu är det klart! Jag får behålla husen i min ägo. Ett 1700 tals hus och ett 1800 tals hus och jag är så TACKSAM! Du skrev om att ta reda på dokumentation om huset och eftersom jag är 6 generation som tar över så har jag alla dokumentationer i min ägo redan, nedärvt från min far. Har du sökt bidrag för restaurering av ditt hus, Är det K-märkt? Hur gick du till väga i början?

    Ha en bra dag! Ulrika

  5. Våren med allt det innbär är underbar. Ännu ganska kallt men solen värmer igen.
    Kan ma bara hitta ett vindstilla hörn, är det hel underbart. Bara att ta ut stolen med en filt i rygge o runt benen och en mugg varmt kaffe.
    MvH
    Hans

  6. Asta – månen gav allt lite magiskt ljus!

    Ulrika – åh vad glad jag blir för din skull. Sjätte generationen är inte dåligt, och du vill dessutom ta hand om husen på ett bra sätt förstår jag. LYCKA för dej och byggnaderna och de följande generationerna! Vi har rätt många dokument själva, bouppteckningar, försäkringar, köpebrev, fotografier osv. Det har hjälpt oss att förstå olika uthusbyggnaders tillkomst, inredningen på övervåningen i bostadshuset osv, trots att det bara handlar om en drygt 100 år gammal gård. Sen finns det ju en hel del nyttig byggnadsvårdslitteratur.

    Nej Ulrika, vårt hus är icke k-märkt men jag vill ändå försöka bevara det i den anda som det hade då det var ett fungerande jordbruk. Få, om någon, mindre jordbruksenhet med hundra år på nacken är väl k-q-märkt med uthus och allt.
    Hur jag/vi gick tillväga blir kanske långt att beskriva men först av allt bodde vi in oss i flera år och vi har inte krav på den standard som ett nyckelfärdigt hus har. Istället för att bygga till en bula på huset har vi tvättstuga i den ursprungliga tvättstugan, ett uthus. Vi tycker inte att allt måste finnas under samma tak vilket jag försöker beskriva på bloggen. En fördel för vår del är kanske att jag är arkitekt med inriktning på vårt byggda kulturarv. En nackdel i sammanhanget är att varje detalj nagelfars och att vi inte alltid är ense i början. (Just nu funderar vi på skarv mellan plywood och puts.) Det diskuteras oerhört här på gården!!! En annan viktig sak är att inte låta sig påverkas av vad byggare, vänner, grannar och bekanta tycker vilket inte alltid är det lättaste – ofta ger de lösningar som INTE passar ett äldre hus och gör man inte så kan man lätt bli sedd på som lite annorlunda typer. Vi märker dock att vår sätt att se på våra byggnader vinner i längden. Förr blev byggandet ekologiskt nätan hur man än gjorde – bra va? Hur som helst vill jag önska dig stor LYCKA TILL!

    Hans – javisst är det härligt! Kanske är det därför som våran byggnadsvård tar så lång tid ;-)

  7. Tack så väldigt mycket för ditt svar. Jag har iallafall kontaktat Museumet så att dom ska komma och titta på husen längre fram. Jag har en spännande tid framför mig! Oj vad jag ser fram emot det!

    Ha en bra dag! Ulrika

  8. Ja, den femte årstiden. Vårvinter. Det har vi här nu…

  9. Ja Maria, jag har inget emot norra Sveriges fem årstider!!! Min kropp är anpassad till dem sen barnsben.

Tyck till om du vill!

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 197 andra följare