Mitt Universum

Byggnadsvårdsblogg med kulturmiljö och kulturhistoria.

Kammarlås

4 kommentarer

Samtliga fyra gångdörrar i bottenvåningen här i Universumet försågs  med kammarlås då huset byggdes omkring 1910.  De här kammarlåsen sitter fortfarande kvar. Från början reflekterade jag inte så mycket över det, förutom att det är besvärligt att öppna dörren in till köket från farstun, om båda händerna är upptagna. Det går ju inte att använda underarmen för att vrida om en nyckel vilket man kan göra med att trycka ner ett dörrhandtag.

Alla nycklar till dörrarnas kammarlås sitter på dörrarnas gångjärnssida. Själva låskistan sitter på anslagssidan med en anordning för låsning, låsspärr eller skjutregel (nattregel).

Mässingshandtaget på köksdörren håller sig väldigt blankt eftersom det används flitigt på vinterhalvåret. Det här är dörren ut mot farstun och den enda dörren med handtag på insidan. Kammarlåset är försett med en vingformad låsspärr av mässing. Den används inte, som synes. Vi tror att denna dörr, samt dörren till nuvarande wc är äldre än huset, medförda hit. Kammarlåset passar väl in på tvärramen mellan dörrspeglarna. Tillverkare P. A. Stenman, Eskilstuna.

Nyckeln på bilden ovanför sitter i dörren mellan kök och kammare.

På dörren till salen  finns detta kammarlås med ett spolformat vred, vanligt vid sekelskiftet 1900. Låsspärr i vingform av mässing, här övermålad på 70-talet. Tillverkare Låsbolaget, Eskilstuna.

Jopp, här har två stjärnskuvar fått plats någon gång. De byter vi ut mot spårskruvar förstås då dörren ses över och målas inom överskådlig tid.  Alla som följt MrsUniversums skriverier en tid, vet att här får det mesta ta tid…

Det här är en annan typ av dörrblad med sekelskiftesindelning av dörrspeglarna. Ramen är smalare än låset som skjuter ut över profilen.

Det här är kammarlåset inne på toaletten eller f.d. skafferiet.  En skjutregel (nattregel) finns här istället för vridbar låsspärr. På kolven finns ingen tillverkare stämplad.

Så här ser de olika dörrarna med spegelindelning ut. Foton från några år tillbaks.

*

Jag har blivit mycket  förtjust i de här tidstypiska låsen men är glad att jag inte är reumatiker, då skulle det vara svåröppnade dörrar. De olika typerna av kammarlås går att köpa, både nytillverkade och begagnade men i  Universumet behöver vi inte tänka på det.

Återanvända:
Qvarnarps byggnadsvårdsbutik
Bygg Igen
All-ting
.
Nytillverkade:
Eskilstuna Kulturbeslag (har återförsäljare runt om i landet, säkert även några av de nedan nämnda)
Gysinge byggnadsvårdsbutik
Byggfabriken
Nacka Byggnadsvård
Klassiska byggvaror
Bergagårdens byggnadsvård
Zmide i Krylbo AB (säljs via Gysinge)
.
.
Uppdatering: Toves kommentar om sätt att hitta billiga kammarlås stämmer.
.
Mitt syfte med bloggen är bland annat att visa på värdet av det gamla befintliga som man redan har, men inte inser vikten av att bevara. Detta med förhoppningen att inte enbart inbitna byggnadsvårdare läser här.  Att jag i det här inlägget har med länkar till ställen där man kan köpa begagnade eller nya kammarlås är  för att visa det ekonomiska värdet  av, i detta fall, kammarlås av olika slag. Klickar man runt ser man att ett nytillverkat lås av 1700-talstyp, tillverkat av Zmide i Krylbo, säljs för 6 600 kronor hos Gysinge byggnadsvård. Jag tycker det är ganska horribelt. Kanske köper man det till sin gamla befintliga eller nyinköpta 1700-talsdörr. Eller så köper man lås till sina nytillverkade dörrar i 1700-talsstil i sitt nybyggda hus i 1700-talstappning. Då tycker jag att man köpt sig en livsstil och bor i en pastisch. Det känns sällan rätt med mitt sätt att se på tillvaron. Jag tycker som Tove att byggnadsvård ska vara överkomlig. (Jag känner till var man kan få tag i många av de nyproducerade byggnadsdetaljer som säljs dyrt i byggnadsvårdsbutiker till en helt annan kostnad. I min yrkesutövning är detta något jag rekommenderar mina uppdragsgivare att välja.)
.
Det kan också vara så, att ser man hur mycket en nyproducerad byggnadsdel kostar, blir man mer ”rädd om” det man redan har. I så fall gynnar höga priser bevarandet av det befintliga. Men höga priser kan även innebära att byggnader säljs ”på rot” för nerplockning och bortforsling, delarna sprids för vinden. Kanske hamnar de i en byggnadstradition där de inte hör hemma.
.
Men i det stora hela är det jätteroligt att se hur kunskapen om olika byggnader, planlösningar och byggnadsdetaljer ökat med åren. Nu är det inte bara 1700-tal fram till sekelskiftet 1900 som gäller. De senaste decenniernas tidstypiska stilar är i ropet. Var tid har sitt värde. Det gläder mej.
Ökad kunskap om värdet av gamla byggnader kommer alla till godo. Mer byggnadsvård till folket!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Author: MrsUniversum

Vem är då MrsUniversum? Hon lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Kammarlås

  1. Jag vill här inflika tipset att det många gånger är billigare att köpa en hel dörr med kammarlås begagnat än enbart ett kammarlås. På våra gamla dörrar är de borttagna men har köpt nya (begagnade) att montera för 20-100 kr/st.

    Saknar låsen nycklar kan man köpa sk. nyckelämnen på byggvårdsbutik och själv fila ut de spår som behövs.

  2. Tove – jag gjorde en uppdatering av inlägget med anledning av din kommentar.

  3. Jag är barnsligt förtjust i kammarlås med spolformade vred! Tyvärr ersattes våra dörrars kammarlås av instickslås och dörrhandtag någon gång under 30/40-tal (och dörrhandtagen byttes sedan på 90-talet ut mot fula, mässingsfärgade dito). Det som är gjort är gjort, tänkte jag, men så hittade jag två av kammarlåsen ute i logen. Så nu funderar jag, är det möjligt att gå tillbaka till kammarlås igen? Eller blir det bara fånigt, dåligt och fult? Jag vill ju att våra kammarlås, med den speciella blå färgen, ska få flytta tillbaka.

  4. Sara – det är ganska omöjligt att säga vad som är bäst utan att ha sett dörrarna. Visst går det att byta men det krävs lagningsarbeten både på dörrblad och karm om ni ska återfå till kammarlås. Är färgen på dörrarna bevaransvärd? Går det i så falla tt bättringsmåla på ett snyggt sätt? Ett fult hantag (trycke) är lättare att byta än att byta till kammarlås. Det går att byta tillbaka men avvägningen om det är värt det kan bara du göra.

Tyck till om du vill!

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 199 andra följare