Mitt Universum

Byggnadsvårdsblogg med kulturmiljö och kulturhistoria.

Blomma nu

6 kommentarer

Den här novemberkaktusen har några år på nacken. Jag fick några små skott av Christina, det måste ha varit 1988. Och den blommar snällt varje november. Den hängde med hit till Universumet och trivs väldigt bra med att här få komma utomhus i juni-september, placerad i ett äppelträd. Efter den sommarferien blommar den så här vackert.  En ännu äldre och vackert blommande novemberkaktus hittar ni här.

Utomhusvistelserna orsakade för ett par år sen ett fall till marken i samband med stark blåst.  En ”gren” gick av men tomrummet fylls ut med åren. Tacksam växt, riktigt tacksam. Egentligen har jag inte varit så förtjust i bladkaktusar men har ändrat min inställning med åren. Är det tantvarning, kanske…

Just för tillfället hänger den i sovrummet, normala platsen är annars salen. Där är det lagom svalt som gör att blomningen står sig länge, länge.

Min favoritlampett av bleckplåt från Stundars hemslöjd, Österbotten är inköpt på plats 1992. Bleckplåtslagaren heter P. Tuominen. Lampetten föll jag handlöst för under en resa med Fänrik Ståls sägner som kartbok, en resa i Runebergs fotspår, med min gamle far som guide. Historieintresserad som han var, hade han önskat sig en sådan bilresa i födelsedagspresent. Det blev en riktig höjdarvecka.

Lampetten äger minnen och ljuset bryts så väldans vackert i den diagonalt ritsade bleckplåten, jaaaa!

.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Author: MrsUniversum

Vem är då MrsUniversum? Hon lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Blomma nu

  1. Grymt imponerad! Bara jag tittar på växter dör dom!
    Har gett upp för länge sedan och dekorerar med annat i huset.

    /Astrid

  2. Så fin den var, och färgen på blommorna var verkligen vacker också. Jag fick ett litet skott som gått av av svärmors kaktus för nån vecka sen och det står nu i vatten och har fått en liten rot på 2 cm. Vet du när jag bör sätta den i jord? Skottet kommer från Mats mormors Novemberkaktus och har ockås ljusrosa blommor om jag inte minns fel. //Sophie

  3. Astrid – jag är verkligen ingen människa med gröna fingrar, även om jag trodde det en gång. Undrar om någon använt studielånet till så många krukväxtinköp som jag gjorde. De dog ju allt eftersom och nya fräscha tyckte jag krävdes.

    November- och julkaktusar vill tydligen bli bortglömda, vill ha lite vatten, och därmed klarar jag av att få dem att blomma. Element och hög rumstemperatur som man har nu i hemmen är sällan bra för några växter. Allvarligt talat tror jag du skulle klara av en sån – men det gäller ju att trivas med dem då de inte blommar också.

    Sophie – vinterhalvåret är inte bästa tiden att ta skott men jag tror att den tåliga kaktusen klarar sig. För att den inte ska ruttna (egentlgien vill novemberkaktusar ha liiitiie vatten) skulle jag sätta den i jord nu men hålla den ”lagom” fuktig. Trevligt med ”anor” och proviniens till krukväxterna. Du har väl sett krukväxtuppropet? http://www.pom.info/krukvaxt/index.html

  4. Du har gröna fingrar, min ser inte alls ut sådär! Duktigt! Är lite nyfiken på din tapet. Är det den som IKEA sålde för en massa år sedan? Eller går de att få tag på nu?
    Eija

  5. Eija, jag har skrivit om Linnétapeten i ett inlägg tidigare: http://mittuniversum.wordpress.com/2010/02/04/sovrummet-linnetapeten-tapet/

    Klicka gärna på länkarna i inlägget för att få mer kött på benen!

  6. Hallå har oxå en novemberkaktus i samma färg som din. Blommar just nu hur mkt som helst står bortglömd i ett hörn av trädgården under en syrén hela sommaren.
    Fick den av min mammas granne då han tyckte den var för stor att ha kvar.
    Härliga ljusspridare dessa blommor som måste ha en inbyggd almanacka för de vet ju när november är:)

Tyck till om du vill!

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 179 andra följare