Mitt Universum

Byggnadsvårdsblogg med kulturmiljö och kulturhistoria.

Mossornas tid

Lämna en kommentar

Snön försvann…  Nu kan man njuta mossor i skogen under den korta tid ljuset varar. Förutom att mossor och lavar är vackra att titta på, både på avstånd och nära inpå, har/gör de nytta i fler sammanhang. Är man lycklig nog att ha ett bostadshus med fönster av modell ä kvar, är det funktionellt och vackert att mellan ytterruta och innanfönster lägga toppig fönsterlav. Den är hygroskopisk och drar till sig fukt som kan komma in mellan rutorna, så att isrosor inte uppstår på samtliga rutor. Och vitmossa, som är ljusgrön innan den torkar, har använts som drevning (tätning) mellan stockarna i en liggtimrad byggnad.

I adventstider har topplav använts i adventsstakar sen lång tid tillbaka men när och hur traditionen  uppstod, har jag inte tagit reda på. Den köpelav man kan köpa numera i plastpåsar ser verkligen inte vacker ut.

mossa-light4

Mossor och lavar är lätta att förstöra genom att plocka stora ytor kala. Det tar åratal för dem att etablera sig igen. Här i mitt Universum försöker jag hjälpa mossor på traven genom att hälla filmjölk uppblandad med mycket vatten på stenar jag vill ha mossiga. Mossor vill ha sur miljö. Och faktiskt tror jag det hjälper. Men så finns det moss-marodörer! En flock kajor på sensommar/höst kan sprätta iväg all mossa från stenarna på jakt efter godsaker antar jag. Förbenade fågelskrällen! Det blir till att lappa och laga då det är fuktigt ute eller vattna innan tillbakaläggningen, eftersom John Bauer-stämning prioriteras i mitt Universum.
Mitt Universum – händelsernas centrum. Saker som jag inte anade förekom då jag levde storstadsliv… sker här. För den mossintresserade finns hemsidan Mossornas Vänner .

Author: MrsUniversum

Vem är då MrsUniversum? Hon lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 197 andra följare